Men, det är en kärlek med komplikationer. Moskva är nämligen ingenting för svagsinta. Tillvaron i staden kan emellanåt vara så fruktansvärt tålamodsprövande, irriterande och aggressionsframkallande, att man helst av allt vill ta första bästa plan därifrån och aldrig mer återkomma.
”Gräddfil”
Ta till exempel trafiken. SVT:s lägenhet och kontor ligger mycket bekvämt och centralt på Kutuzovskij Prospekt, en sjufilig autostrada som Stalin lät bygga för att snabbt kunna ta sig från bostaden till arbetsplatsen i Kreml. Även i dag är det den väg Rysslands president Putin tar till jobbet, regeringsmedlemmarna likaså. Så långt inget ovanligt. Men vissa fenomen i Moskvas trafik ter sig minst sagt annorlunda för en svensk.
Den mittersta filen på Kutuzovskij Prospekt markeras av två heldragna linjer som inte får överträdas av vanligt folk. Mittfilen är till enbart för högt uppsatta dignitärer och, sägs det, för välbärgade Moskvabor som mutat sig till en plats i ”gräddfilen”.
Trafiken är rent allmänt vansinnig med en bilpark som vida överstiger vägnätets kapacitet. Och när man som vanlig dödlig suttit fast i timtal i den stillastående trafiken, i så kallade ”propkas”, kan det kännas rätt så irriterande när stadsjeeparna och Mercedesbilarna susar förbi i gräddfilen. Jag ställde frågan till en Moskvabo om vad som händer om jag skulle råka köra i den förbjudna gräddfilen. . .
-Gör det bara inte, sa hon, det kan finnas krypskyttar.
Flera gånger om dagen
Inte nog med det. Varje gång en högt uppsatt dignitär ska ta sig till eller från Kreml stoppas trafiken helt, och övriga bilister tvingas stå stilla och vackert vänta på sin tur.
Häromdagen råkade jag själv ut för detta när Putin kom farande på Kutuzovskij Prospekt. Alla andra bilar stoppades av en trafikpolis. Först hände ingenting, sedan ingenting. Sedan kom en polisbil med tjutande sirener för att kolla att kusten var klar. Sedan kom ett antal mörka bilar med tonade rutor, sedan en ännu mörkare flaggprydd bil, omgiven på varje sida av fyra jeepar. Det gick fort kan jag lova. När hela sällskapet passerat släpptes trafiken på igen. Proceduren upprepas flera gånger om dagen.
Återigen, som svensk försöker man tänka sig motsvarande situation i Stockholm. Att trafiken står helt stilla varje gång statsminister Göran Persson, eller någon annan minister, bilar genom staden. Svindlande tanke och ack så tålamodsprövande, eller hur?!
Anna-Maja Persson, SVT:s korrespondent i Moskva