– Man skulle samordna trafiken så att man kör fler tåg och färre bussar, det vore bra för alla och det sparar otroligt mycket pengar åt Östgötatrafiken, det säger järnvägskonsulten Per Corshammar som gjort den nya rapporten om Stångådalsbanan.
Stora tidsvinster med järnväg
Rapporten bygger på en ny studie som beställts av Infrastrukturkansliet som är en sammanslutning av sju kommuner längs Stångådalsbanan som sträcker sig mellan Linköping och Kalmar.
Den enda östgötska kommunen är Kinda och rapporten har koncentrerat sig på sträckan Kisa–Linköping. Där skulle enbart små investeringar ge stora tidsvinster för tåget. Men rapportförfattaren Per Corshammar menar själv att en total upprustning av tågbanorna för fyra miljarder är att föredra. Tågtrafiken skulle då bli rejält konkurrenskraftig för pendlarna.
– Som det är nu så är det nätt och jämt möjligt att pendla mellan Linköping och Kisa med buss eftersom restiden är 63 minuter. Om man rustar upp Stångådalsbanan så kan man resa mellan de båda orterna på 30 minuter, till och med från Hultsfred till Linköping på en timma. Då har man ett större upptagningsområde och det betyder att ju fler järnvägar man kan få till sin stad, desto mer betyder det för arbetsmarknaden och lönsamheten i Linköping, säger rapportförfattaren Per Corshammar.
Viktig för Kalmar
Men det finns några rejäla hack i rälsen och det handlar om finansieringen.
– Banorna behöver rustas upp och vi gör bedömningen att det är oerhört viktigt för Kalmar län och vår framtid, det har Ulf Nilsson (S) ordförande i styrelsen för region Kalmar hävdat under lång tid.
Finns inga pengar i Östergötland
Kalmar län är villiga att själva vara med och delfinansiera banorna, men Region Östergötland har under lång tid haft en helt annan uppfattning än sin länsgranne.
– Vi har inga pengar att göra det här med. Det är möjligt att Kalmar har en massa pengar, det vet inte jag, säger regionrådet i Östergötland Göran Gunnarsson (C).
Lägg tunnelbanepengar på Stångådal i stället
Rapportförfattaren Per Corshammar anser också att Trafikverket prioriterar pengarna fel när det gäller alternativet att rusta järnväg.
– De pengarna har hamnat i Stockholm till en massa konstiga saker som inte behövs. Jag tycker att Hagalunds tunnelbanestation är ett bra exempel: Då har du både Solna pendeltågsstation 700 meter ifrån, och Solna tunnelbanestation 800 meter ifrån, och så ska man bygga en station till mitt emellan. Det hade varit bättre att lägga de pengarna på Stångådalsbanan i stället. Det behövs bara 4 miljarder kronor så har man en fantastisk bana i 30 år framåt. Det går att rusta en sådan här bana på ett års tid menar järnvägskonsulten Per Corshammar.