Jessika Sundh berättar för Plus programledare Sanne Olsson om resan som inte blev som den var tänkt. I klippet kan du höra hur musiken hördes genom väggarna i rummet som familjen erbjöds istället. Foto: SVT

Bokade hotellrum som inte fanns

Uppdaterad
Publicerad

Jessika Sundh i Sundbyberg bokade ett hotellrum i Thailand via Booking.com. Rummet marknadsfördes som ett deluxerum där hela familjen skulle få plats, men när de kom dit visade det sig att rummet i annonsen inte existerade.

– Mannen i receptionen skakade på huvudet och garvade nästan. De hade inget sådant rum, så det som stod på Booking.com var totalt fel, säger Jessika till SVT:s Plus-redaktion.

Familjen fick ett annat rum, som låg vägg i vägg med restaurangen, som spelade hög musik på natten, och de flyttade sedan till ett annat hotell.

Fick först inte full kompensation

Familjen, som hade betalat 6.500 kronor för sex nätter på hotellet, kontaktade Booking.com via mejl, som lovade att kompensera. Men väl hemma i Sverige igen fick Jessika veta att ersättningen bara blir 1.200 kronor. Någon motivering till varför de inte skulle få tillbaka hela beloppet fick hon inte.

Jessika anmälde Booking.com till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få sitt ärende prövat. När Plusredaktionen sen kontaktar Booking.com får Jessika snabbt ett mejl om att hon nu kompenseras med ytterligare 3 943 kronor.

Familjen får därmed tillbaka pengarna för alla nätter, utom en som de faktiskt sov på hotellet.

Booking.com skriver i en kommentar till Plus-redaktionen att det i sällsynta fall inträffar något fel med bokningarna och att man erbjudit kvinnan full återbetalning som en goodwill-gest.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.