Forskare: ”Teckenspråkiga barn behöver träffa andra teckenspråkiga”

Publicerad

Teckenspråkiga barn och unga behöver träffa andra teckenspråkiga, men många teckenspråkiga miljöer nedmonteras trots att de nordiska teckenspråkens lagskydd har stärkts. Det menar forskare vid OsloMet Storbyuniversitet i en rapport, skriver Nordiska teckenspråksnätverket i ett pressmeddelande.

Forskarna skriver att nedmonteringen främst sker inom skolan. Flera statliga dövskolor i de nordiska länderna har avvecklats. Istället får döva eller hörselskadade barn undervisning i hörselklasser eller i klasser på kommunala skolor där kontakten med andra teckenspråkiga jämnåriga är starkt begränsat.

Men formell utbildning räcker inte, enligt forskarna. De konstaterar att det inte finns så mycket forskning på området, men i de studier som finns framstår teckenspråk ofta som ett medel för något annat, för inkludering, kognitiv och social utveckling.

Teckenspråksvärlden

Teckenspråkskunskaper utvecklas inte om barnet är ensam teckenspråkig i en talande omgivning. Barn och unga behöver träffa andra jämnåriga som de kan utveckla teckenspråket med, enligt forskarna.

Här kan du läsa hela rapporten (på norska).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet