Förra året var tågen 62 542 timmar försenade, bara 87,8 procent av tågen kom i rätt tid. Huvudorsaken är, enligt Trafikverket, järnvägsanläggningen.
Det handlar bland annat om skador på signal- och elanläggning, spår- och spårväxlar samt tunnlar och broar. Dessutom har tågen försenats av stora banarbeten som nu måste göras för att hålla järnvägen säker.
Helt klart har vi under året som bransch inte lyckats leva upp till resenärernas förväntningar om en punktligare järnvägstrafik. Det finns många förklaringar, men inga ursäkter, säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafikledning på Trafikverket.
”En fullständig katastrof där ute”
De senaste 20 åren har allt mer skattemedel lagts på järnvägsunderhåll. Kostnaden har ökat från 3 miljarder kronor år 2000 till dryga 8 miljarder kronor i år.
Men tekniker som jobbar med underhåll, som Uppdrag granskning varit i kontakt med, menar att pengarna inte utnyttjas optimalt.
-Systemfelet är att man går på lägsta pris vilket gör att sakerna går sönder och då kostar det ännu mera pengar, säger Håkan Englund, ordförande i SEKO-fackets banklubb i Stockholm.
Trafikverket: Bättre nästa år
Trafikverket bedömer att det dröjer till nästa år innan underhållet har förbättrats så pass att punktligheten blir bättre.
-Vi har en gammal och sliten anläggning och vi kommer att åtgärda den steg för steg, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon till SVT:s Uppdrag Granskning.
Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sänds i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 och finns att se från 12.00 på SVT Play samma dag.
DETTA BEROR TÅGFÖRSENINGARNA PÅ
Infrastruktur (33 procent)
Skador på signal- och elanläggning, spår- och spårväxlar samt på trummor, tunnlar och broar.
Här ingår även störningar orsakade av banarbeten och väderfenomen som solkurvor.
Järnvägsföretag (27 procent)
Störningar orsakade av exempelvis lok- och maskinfel, terminal- och plattformshantering, fordons- eller personalbrist
Yttre faktorer (27 procent)
Störningar orsakade av exempelvis väder, obehöriga i spår, olyckor, sabotage samt tåg som anländer sent till Sverige från andra länder
Trafikledning (8 procent)
Störningar orsakade av exempelvis Trafikverkets egen prioritering, felaktig hantering eller felaktig trafikinformation.
Följdorsaker (4 procent)
Störningar orsakade av exempelvis inväntad förbindelse, omloppstider, spårbrist mm.
Källa: Trafikverket