Foto: Arkivbild SVT

Hörande teckenspråkiga barn får sällan chans att utveckla sitt modersmål i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Hörande barn med teckenspråkiga föräldrar växer upp med det svenska teckenspråket, men när de kommer upp i skolåldern har de begränsade möjligheter att få modersmålsundervisning. Det visar en ny rapport från Språkrådet vid Institutet för språk och folkminnen.

Endast runt 20 procent av de hörande barn som är berättigade till modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk får den möjligheten i grundskolan. Det visar resultatet av en studie som Språkrådet nu presenterar i rapporten ”Med blick på modersmålet”. Andelen är betydligt lägre än genomsnittet för modersmålsundervisning, som ligger på närmare 60 procent.

I studien har teckenspråkiga föräldrar svarat på frågor om modersmålsundervisningen för sina hörande barn. Föräldrarna har en positiv syn på modersmålsundervisningens betydelse för barnens personliga utveckling, men få erbjuds modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk. Många gånger hänvisar kommunen till att det är färre än fem elever som vill lära sig svensk teckenspråk. Kommunen är därmed inte skyldig att erbjuda sådan utbildning.

Teckenspråksvärlden

I språklagen jämställs det svenska teckenspråket med de nationella minoritetsspråken, men i skollagen och i skolförordningen görs skillnad mellan språken. De nationella minoritets­språken är undantagna från villkoret om att det krävs minst fem elever per kommun och eleverna behöver inte heller ha grundläggande kunskaper i språket.

I rapporten jämförs svaren från teckenspråkiga föräldrar med svaren från en tidigare studie som gjordes på föräldrar som talar finska, persiska och somaliska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet