Endast runt 20 procent av de hörande barn som är berättigade till modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk får den möjligheten i grundskolan. Det visar resultatet av en studie som Språkrådet nu presenterar i rapporten ”Med blick på modersmålet”. Andelen är betydligt lägre än genomsnittet för modersmålsundervisning, som ligger på närmare 60 procent.
I studien har teckenspråkiga föräldrar svarat på frågor om modersmålsundervisningen för sina hörande barn. Föräldrarna har en positiv syn på modersmålsundervisningens betydelse för barnens personliga utveckling, men få erbjuds modersmålsundervisning i svenskt teckenspråk. Många gånger hänvisar kommunen till att det är färre än fem elever som vill lära sig svensk teckenspråk. Kommunen är därmed inte skyldig att erbjuda sådan utbildning.
I språklagen jämställs det svenska teckenspråket med de nationella minoritetsspråken, men i skollagen och i skolförordningen görs skillnad mellan språken. De nationella minoritetsspråken är undantagna från villkoret om att det krävs minst fem elever per kommun och eleverna behöver inte heller ha grundläggande kunskaper i språket.
I rapporten jämförs svaren från teckenspråkiga föräldrar med svaren från en tidigare studie som gjordes på föräldrar som talar finska, persiska och somaliska.