La Traviata intar Folkoperan

Uppdaterad
Publicerad

Förra året satte ett skyfall stopp för Folkoperans uppsättning La Traviata. I år stoppades marknadsföringen på grund av en allt för naken reklamaffisch. Så det är inte helt utan motgångar som La Traviata sätts upp igen.

Det kanske kan bli en nakenchock för den känsliga operabesökaren. Verdis opera La Traviata från 1800-talet handlar om den lyxprostituerade Violetta som möter kärleken. Men i den aktuella uppsättningen är Violetta inget objekt för mannen, utan istället en stark kvinna som makten över sin egen sexualitet.

– Det är lätt att tolka att hon är ett offer för samhället, moral och religion. Men i den är uppsättningen så kommer hon faktiskt inte att vara det. Hon är en person som lever i en utforskande, ganska gränslös sexualitet som hon har valt själv, säger Julia Sporsén som spelar Violetta i La Traviata.

”Kanske kan bli lite chockerande att sitta i salongen”

Så fort ridån har gått upp på Folkoperan så blir det hudnära på scenen. 

– Man tänker sig att det kanske kan bli lite chockerande att sitta i salongen. Vår marknadsavdelning har verkligen varit tydlig. Affischen är också väldigt tydlig då hon är naken på en häst på bilden. Det är en tydlig signal och jag tycker att det är helt underbart med den kvinnliga powern, säger Mellika Melouani Melani som är regissör.

Naken reklam stoppad

Men nakenhet verkar är inte helt oproblematiskt. När Folkoperan ville marknadsföra kampanjbilden i tunnelbanan så sa SL nej. Det var för naket för resenärerna. Facebook valde att stoppa filmtrailern av samma anledning.

– Vi blev väldigt förvånade, det är någon typ av censur av ett konstnärligt uttryck. Det är jättemärkligt, svårt att relatera till och väldigt svårt att förstå, säger Mellika Melouani Melani.

La Traviata skulle haft premiär redan förra året men då totalförstördes dekoren när Folkoperan svämmades över av ett skyfall. Så det är inte helt utan motgång som Violetta äntligen kan möta publiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.