Så skyddar du dig mot aggressiva försäljare

Publicerad

För den som är rädd för att ingå avtal den inte tänkt sig med försäljare på stan eller telefon har Konsumentverket ett tydligt råd – begär alltid skriftlig information.

”Allt gick så fort när försäljaren ringde så jag fattar inte än hur detta gick till”. Så beskriver en 82-årig kvinna från Värmland samtalet då hon tecknade ett tre-årigt företagsabonnemang med Telephon.

De flesta har någon gång blivit uppringda av påstridiga försäljare eller stoppade av ivriga försäljare på stan. Hur skyddar man sig från att ingå avtal man inte hade tänkt, när allt går så fort?

Juristen Daniel Karfs på Konsumentverket har ett enkelt tips – begär betänketid och be företaget att skicka hem skriftlig information.

– Säg att det låter intressant men att du vill gå igenom det i lugn och ro. Det är väldigt svårt att ingå avancerade avtal per telefon. Om företaget inte kan skicka hem skriftlig information ska du dra öronen åt dig, säger han.

Och nöj dig inte med det lugnande beskedet att du har ångerrätt och öppet köp, råder Karfs.

– Då ska man komma ihåg att man har ångerrätt och få all information i tid. Det är mycket bättre att kräva att man vill tänka på det i lugn och ro, då slipper du konflikter om ångerrätten med företaget, säger han.

Bevisbördan ligger hos företaget

Om man trots att man ber om betänketid och skriftlig information pressas eller luras att ingå avtal – kanske för att man är gammal eller dement – ska man tänka på att det alltid är den som påstår att ett avtal finns som har bevisbördan för det.

– Då ska man kunna kräva ut vad man egentligen har sagt och det är upp till företaget att ta fram den inspelningen. Klarar de inte det kan de inte bevisa att konsumenten överhuvudtaget varit i kontakt med företaget, säger Daniel Karfs.

Och det räcker inte med de sista minuterna där man svarar ja, menar Karfs:

– Om du hävdar att du innan samtalet spelades in bara begärde att få mer information och företaget sedan hävdar att ni ingick ett avtal så har företaget inte gjort det ni kom överens om. Om näringsidkaren inte har spelat in hela samtalet bör näringsidkaren förlora i domstol.

Vem får rätt i domstol?

Om man bestrider en räkning finns alltid risken att företaget tar ärendet till domstol. Då är det upp till den att avgöra vem som har rätt. Men att ingå avtal och vilseleda äldre eller dementa är olagligt, anser Konsumentverket.

– När man lurar äldre personer så kommer man inte att få framgång i domstol, säger Daniel Karfs.

”Var inte rädd att föra oväsen”

Den som vill ha hjälp kan vända sig till kommunens konsumentvägledning. Man bör också anmäla fallet till Konsumentverket, som i extrema undantagsfall kan hjälpa enskilda konsumenter.

– Man ska stå på sig, men jag har full förståelse för att man inte orkar eller vill göra det. Var inte rädd för att föra oväsen, kontakta pressen och få uppmärksamhet för det som har hänt. Det är oseriösa företag väldigt rädda för, säger Daniel Karfs.

Har du blivit utsatt för oseriösa försäljare? Tipsa SVT!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet