Debatten blossade upp under 2020. Företag och idrottslag anklagades för kulturell appropriering och för att kränka urfolk med sina namn och loggor.
Det ledde bland annat till att det amerikanska fotbollslaget Washington Red Skins bytte namn. Och i Sverige bytte hockeylaget Frölunda logga.
Används i stor utsträckning
På norsk sida var Diplom-is ett av företagen som hamnade i skottgluggen. Deras logga föreställde en inuit-tjej. Dessutom använde företaget den kränkande benämningen eskimå genom att kalla tjejen för Eskimonika.
I december 2020 sade sig företaget ha tagit till sig av kritiken – och lanserade en ny logga. Det hyllades av Sametinget på norsk sida. Den nya loggan var visserligen snarlik den gamla. Men i stället för sälskinn bar tjejen nu jacka och mössa och fick namnet Iselin.
När NRK Sápmi nu tre år senare granskar företaget visar det sig att den gamla loggan fortfarande används. Den förekommer på glasspaket, i företagets app och i reklamfilmer på Youtube. Dessutom bär 160 av företagets 200 bilar fortfarande den gamla loggan.
– Vi erkänner att det har tagit lite längre tid än planerat, säger Martin Kjekshus, Diplom-is vd, till NRK Sápmi.
Han fortsätter:
– De senaste åren har varit ekonomiskt utmanade för Diplom-is och då har vi valt att prioritera annat.
”Borde ha behållit flickan”
Alla bilar och produkter ska få den nya loggan, säger han. Men han vågar inte sia om hur lång tid det kommer ta.
Den norska marknadsföringsexperten Trond Blindheim förstår dem.
– Det kostar enormt mycket pengar. Det tar tid att göra såna ändringar, säger han till NRK Sápmi.
Blindheim tycker företaget aldrig borde ha låtit sig svepas med av kritikstormen från första början.
– Man borde ha behållit flickan som hon var. Det är ingen skillnad på den nya och den gamla, säger han.