Foto: SVT Pejl

Se trenderna i olika väljargrupper

Uppdaterad
Publicerad

Moderaterna backar bland sina kärnväljare och Sverigedemokraterna vinner stöd hos män och arbetare. Det är några av de trender som SCB:s stora partisympatiundersökning visar nedbrutet på olika väljargrupper.

Gå till applikationen Pejl på partierna och utforska själv

Socialdemokraterna och Moderaterna har under lång tid tävlat om vilka som lockar flest väljare bland de yrkesverksamma i landet – det vill säga vilka som är det verkliga “arbetarpartiet”. Innan 2009 var S det klart största partiet bland den arbetande befolkningen men i maj 2010 skedde ett trendbrott då M blev det största partiet i denna väljargrupp. Den positionen höll de fram till undersökningen i maj 2013 då S återtog platsen. I den senaste mätningen befäster Socialdemokraterna den positionen även om övertaget är litet och ligger inom felmarginalerna.

SD vinnare, M förlorare

Sverigedemokraterna går starkt framåt i undersökningen och det är framför allt inom väljargrupperna arbetare och lågutbildade man går framåt.

Moderaterna går bakåt i undersökningen och det är framförallt i grupper där de tidigare haft starkt stöd som de minskar mest, till exempel höginkomstagare, företagare och tjänstemän.

Unga kvinnor röstar på MP, unga män på SD

En intressant trend man kan titta på är hur unga kvinnor och män röstar och hur stor skillnad det är mellan deras olika partisympatier. Bland unga män är SD tredje största parti medan de bara har ett stöd på 3,1 procent hos de unga kvinnorna. MP är andra största parti bland unga kvinnor på 23,3 procent och även om de har ett relativt stort stöd hos de unga männen så stannar det på 10,7 procent.

Lägger man dessutom på genarationsklyftan så kan man se att skillnaden mellan unga kvinnor och äldre män är mycket stor. För kvinnor 18-29 är MP andra största parti, men för de äldre männen är MP det riksdagsparti som har allra lägst stöd, på 2,0 procent.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.