Under 2019 och 2020 sågs en tydlig ökning av antalet olyckor med elsparkcyklar under årets varmare månader. Foto: TT

Sjukhus varnar för svåra olyckor med elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Utslagna tänder, ansiktsskador och knäfrakturer som kan leda till livslånga men. Akutmottagningen på Sahlgrenska sjukhuset vittnar om många olycksfall med elsparkcyklar, som i värsta fall kan få livsfarliga konsekvenser.

– Jag vill inte få några dödsfall på grund av det här, säger överläkaren Ragnar Ang.

Akutmottagningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden fått in 3–7 elsparkcykelolyckor varje lördag. Sjukhuset befarar nu en ökning med fler svåra olycksfall i sommar.

– Den stora delen är sårskador, frakturer i armar och ben, skador i ansikte och utslagna tänder. Det förekommer också allvarliga, mycket allvarliga eller till och med livshotande tillstånd, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten.

Fler olyckor under sommaren

Sjukhusets oro inför sommaren tycks inte vara obefogad. Både under 2019 och 2020 sågs en tydlig ökning av antalet olyckor med elsparkcyklar under årets varmare månader, enligt siffror från Transportstyrelsens register Strada.

Statistiken visar också att olyckorna där elsparkcyklar har varit inblandade har blivit fler, samtidigt som antalet hyrfordon har ökat explosionsartat. Under de fem första månaderna 2019 rapporterades 86 olyckor med elsparkcykel där någon skadades. Siffran för motsvarande period i år är 169.

Ytterligare fall har troligen rapporterats in de senaste månaderna eftersom det finns en eftersläpning i siffrorna. Sannolikt finns också ett mörkertal då enbart olycksfall som kommer till vårdens eller polisens kännedom finns i registret.

Få hjälmanvändare

Även vid Skånes universitetssjukhus i Malmö har akutmottagningarna fått hantera flera elsparkcykelolyckor varje vecka. Soligt väder gör att fler åker och då inträffar också fler olyckor, enligt sjukhuset.

– Nästan inga använder hjälm och de som är inblandade i olyckor är ofta påverkade av alkohol. Inte sällan har det varit mer än en person på elsparkcykeln. Skador på händer, armar och ansikte dominerar, säger Christian Engvall, enhetsansvarig läkare på akutmottagningen.

”Vill inte få några dödsfall”

Utifrån ett sjukvårdsperspektiv hade Ragnar Agn velat se ett förbud mot elsparkcyklar i den omfattningen som de i dag hyrs ut i, då han menar att samhällskostnaden för skadorna överväger nyttan.

– Det är ett nytt riskmoment och ingen av dessa skador hade hänt om det inte hade funnits elsparkcyklar. Jag vill inte få några dödsfall på grund av det här. Det är ju enormt tragiskt om det skulle inträffa i och med att det ofta är unga personer.

Siffrorna från transportstyrelsens register Strada innehåller olyckor där en elsparkcykel har varit inblandad och någon skadats. De baseras på polis- och sjukvårdsrapporterade personskadeolyckor och det kan därför finnas ett mörkertal av olyckor som inte syns i statistiken.

Olyckor med elsparkcyklar från och med januari 2019 till och med maj 2021:

2019: 708 olyckor

2020: 798 olyckor

2021: 169 olyckor under perioden januari-maj. Motsvarande siffra var 132 olyckor för samma period 2020 och 86 olyckor 2019.

Här har flest olyckor skett under perioden:

Stockholms län – 595 olyckor

Skåne län – 495 olyckor

Västra Götalands län – 408 olyckor

Östergötlands län – 49 olyckor

Västmanlands län – 36 olyckor

Källa: Transportstyrelsens olyc ksregister Strada

TT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer