Skolverket har hittat flera brister i hur kommuner och friskolor sköter fritidshemmen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Skolverket ger skolor bakläxa om fritidshem

Uppdaterad
Publicerad

Ont om behörig personal, för lite planeringstid och bristande samverkan med skola. Det är några av problemen som Skolverket hittat i sin utvärdering av fritidshemmen.

”Det krävs att kommuner och fristående skolor prioriterar fritidshemmen”, skriver Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, i ett pressmeddelande.

För drygt två år sedan infördes en ny läroplan för fritidshemmen. Nu har Skolverket gjort en utvärdering av hur kommuner och friskolor har skött arbetet med fritidshemmen, och hittat flera problem och svårigheter.

Obehörig personal

Bland de anställda på fritidshemmen är det knappt en fjärdedel som är behöriga att undervisa, och 83 procent av rektorerna tycker att det är svårt att rekrytera fritidspedagoger och lärare.

Enligt Skolverket har personalen också alldeles för lite tid att planera sin undervisning. Tre fjärdedelar av personalen uppger att de har tre timmar eller mindre tid att planera per vecka. En grundskolelärare har i genomsnitt 12 timmar.

Bristande samverkan

I läroplanen står att skolan och fritidshemmen ska samverka kontinuerligt. Men sju av tio som arbetar på fritids uppger att lärarna i grundskolan/förskoleklass i ganska eller mycket liten utsträckning samverkar med fritidshemmens personal. Samma siffra för rektorerna är ungefär hälften.

Tydlig läroplan

Allt i Skolverkets rapport är inte negativt. 96 procent av personalen känner till läroplanen, och majoriteten tycker att den är tydlig. Det är något som Skolverket lyfter som positivt, även om de också påpekar att orden måste bli handling också.

Fakta om fritidshem:

484 400 elever var inskrivna i 4 250 fritidshem 2017.

84 procent av alla 6-9 åringar var inskrivna i fritidshem 2017.

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.