SCB-rapport: Evry slutade ringa på obekväma tider för att pressa fram pengar

Uppdaterad
Publicerad

Callcentret Evry vann uppdraget av arbetskraftsundersökningarna med det lägsta budet. Men så fort avtalet var i hamn sjönk resultaten som en sten och Evry krävde mer pengar för att klara intervjuerna, enligt en rapport som SCB lämnade till regeringen i dag.

Bara ett halvår efter att det nya avtalet trädde i kraft började SCB undersöka vilka möjligheter som fanns att lämna avtalet. Men myndigheten hade då sagt upp hälften av sin egen intervjuarkår och det saknades kapacitet att återta insamlingen.

När SCB inte ville betala pressade Evry i februari 2019 fram höjd ersättning genom att sluta ringa på kvällar och helger, vilket fick svarsfrekvensen att falla ytterligare. Samtidigt började allt fler användare under 2019 ifrågasätta siffrorna i AKU, enligt SCB.

En fördjupad analys visade att avvikelserna var så stora att SCB i oktober 2019 valde att gå offentligt med att det fanns felaktigheter i arbetskraftstatistiken. I november 2019 reviderade SCB siffrorna tillbaka till sommaren 2018, vilket fått effekter på bl.a BNP och regeringens ekonomiska politik.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer