Foto: TT

Rapport: Evry slutade ringa på obekväma tider för att pressa SCB på pengar

Uppdaterad
Publicerad

Callcentret Evry vann uppdraget med arbetskraftsundersökningarna med det lägsta budet. Men så fort avtalet var i hamn sjönk resultaten som en sten och Evry krävde mer pengar för att klara intervjuerna, enligt en rapport som SCB lämnade till regeringen på fredagen. När SCB inte ville betala pressade Evry fram ett nytt avtal genom att sluta ringa på kvällar och helger.

SCB skriver i rapporten att olika användare av arbetskraftsstatistiken AKU började ifrågasätta siffrorna i början på 2019, i vissa fall redan under hösten 2018. Under sommaren 2019 blev frågetecknen allt större och i september vädrades kritiken öppet ”i artiklar och på webben”, skriver SCB.

Då genomförde myndigheten en fördjupad analys av de senaste årens statistik i relation till andra arbetsmarknadsindikatorer. Den visade på så stora avvikelser att man i oktober beslöt att gå ut offentligt med att det fanns felaktigheter i AKU.

Samarbetet med Evry avbröts men enligt rapporten började SCB undersöka vilka juridiska möjligheter som fanns för att lämna avtalet redan under sommaren 2018. 

Resultaten sjönk – krävde mer pengar

Anledningen var att Evrys resultat hade sjunkit dramatiskt det första halvåret med det nya avtalet och företaget börjat signalera att man ville ha mer pengar för att klara uppdraget.  

Att i det läget återta insamlingen fanns det varken kapacitet eller ekonomiska förutsättningar för enligt SCB. SVT har tidigare berättat att myndigheten bara ett halvår tidigare sagt upp hälften av sina egna intervjuare, som under många år arbetat med och utbildat sig för intervjuerna i AKU.

I februari 2019 trappade Evry upp kraven på höjd ersättning genom att sluta göra intervjuer på kvällar och helger. Den månaden hamnade deras svarsfrekvens på 43 procent, den lägsta någonsin. Det var en minskning med över 20 procentenheter på drygt 1,5 år, enligt SVT:s granskning.

För att rädda undersökningen tvingades SCB höja ersättningen till Evry och i maj tecknade man ett nytt avtal om ytterligare 1 000 timmar i månaden. Men insatsen var otillräcklig, skriver SCB.

Evry medger att man inte levde upp till kraven

SVT har inte nått Evry för frågor om uppgifterna i SCB:s rapport. Men företaget har tidigare berättat att en revision som företaget låtit göra visade att man inte levde upp till alla krav i avtalet.

”De avvikelser som identifierats rör främst den så kallade kontaktstrategin som reglerar hur många kontaktförsök som ska göras med en urvalsgrupp och inom vilka intervall. Revisionen har inte kunnat påvisa att avvikelserna har påverkat kvaliteten i leveransen av rådata till SCB”, skriver Per Nordin i kommunikationsteamet på Tieto Evry.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
SVT avslöjar: Fler av SCB:s underleverantörer har haft problem

Officiell statistik som påverkats

Visa
  • Nationalräkenskaperna (NR), bland annat BNP-tillväxt, offentlig konsumtion, offentlig produktion, arbetsproduktivitet
  • Registerbaserad arbetsmarknadsstatstik (RAMS)
  • Labour cost Index (LCI)
  • Arbetsmiljöundersökningen (AMU)
  • Arbetsorsakade besvär (AOB)
  • Barn och familjestatistik
  • Jämställdhetsstatistik
  • Arbetskostnadsindex för arbetare och tjänstemän inom privat sektor (AKI)
  • Situationen på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning
  • Arbetsförmedlingens prognoser
  • Registerdata för integration (RegInt)
  • Regional jämställdhetsstatistik
  • Regionala matchningsindikatorer (RMI)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer