”Vi kommer att vara 'Metaversum first', inte 'Facebook first'”, säger vd Mark Zuckerberg. Foto: Meta

Sociala mediejätten Facebook byter namn till Meta

Uppdaterad
Publicerad

Det har ryktats om ett namnbyte för Facebooks moderbolag den senaste veckan, och nu är det officiellt. Bolaget byter namn till Meta, enligt vd Mark Zuckerberg för att framhäva sin vision om ett ”metaversum”.

På torsdagskvällen, svensk tid, kom beskedet: Facebook byter företagsnamn, till Meta.

– I dag ses vi som ett socialt medieföretag, men i vårt dna är vi ett företag som bygger teknik för att koppla ihop människor, och ”metaversum” är nästa frontlinje precis som sociala nätverk var när vi började, säger Mark Zuckerberg.

”Efterföljare till mobila internet”

Tanken är en VR-vision för framtiden där man i 3D-miljö ska kunna efterlikna upplevelser i det verkliga livet – som att shoppa, spela, umgås och kommunicera med andra.

I ett brev om namnbytet skriver Zuckerberg att bolagets förhoppning är att denna virtuella värld inom det kommande decenniet ska nå en miljard människor och vara värd hundratals miljarder dollar i digital handel.

– Vi tror att metaversum kommer att bli efterföljaren till det mobila internet, säger Zuckerberg, som också demonstrerade visionen.

Plattformen behåller namnet

Namnändringen ska skifta fokus från att Facebook enbart kopplas till sociala medier, och ge en mer mångfasetterad bild av bolaget. Mark Zuckerberg förklarar det som att det gamla namnet inte längre rymmer ”allt företaget gör”.

Själva plattformen behåller dock sitt namn, och ska bli en av alla produkter under företaget – likt apparna Instagram, Whatsapp och Messenger.

– Jag tror inte att Facebook-användarna kommer märka någon skillnad alls, säger SVT:s sociala medier-reporter Henrik Sköld om att moderbolaget nu byter namn.

– Paralleller kan dras till Google, vars moderbolag sedan 2015 heter Alphabet. Men sökmotorn, som de flesta associerar med varumärket Google, har ju inte bytt namn så här sex år senare.

Spekulationer kring namnbytet

Tillkännagivandet kommer mitt i en kritikstorm och existentiell kris för företaget sedan ”Facebook Papers”, läckta interna dokument, avslöjat att man vetat om att Instagram får unga att må dåligt.

Sedan tidigare har Facebook aviserat att man planerar anställa 10 000 personer i EU som ska arbeta för att skapa den nya virtuella verkligheten.

Företaget är inte ensamt om att satsa på den nya teknologin. Bland annat Microsoft och Epic Games lägger stora resurser på att utveckla sina egna versioner av ett metaversum.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.