För två år sedan startade den nya lärarutbildningen som har en tydligare struktur där studenten läser specifikt för de åldersgrupper de ska undervisa. I propositionen Bäst i klassen – en ny lärarutbildning bedömde regeringen att det skulle leda till färre avhopp från utbildningen. Men hittills har det inte blivit så, visar SVT:s kartläggning.
Av de studenter som började läsa till lärare hösten 2012, hade nästan var sjätte student, 15,6 procent, slutat efter en termin. Det motsvarar ungefär 1.300 personer och är mer än 2010, sista året med den gamla lärarutbildningen. Då hoppade var åttonde student, 12,5 procent, av efter en termin enligt en undersökning från Lärarnas tidning.
Attityden till lärare måste förändras
Josefin Kärf är ordförande för Sektion Lära inom Uppsala Studentkår. Hon ser avhoppen som ett problem, eftersom det behövs fler lärare i framtiden. Det som ligger bakom tror hon är bristande motivation.
– Jag tror inte att det har att göra med betyg eller bakgrund. Du måste vara motiverad för att du ska ta dig igenom utbildningen. Om motivationen saknas så är det inte troligt att du blir kvar, säger hon.
För att fler ska vilja läsa klart till lärare måste attityden mot lärare och lärarstudenter förändras enligt Josefin Kärf. Dessutom vill hon att kvaliteten på den nya lärarutbildningen säkerställs.
– Till exempel har man minskat VFU:n, alltså praktiken, samtidigt som man inte ökat mängden metodik, alltså hur man lär ut. Det tror jag leder till att många känner att de inte blir förberedda.
– Jag tycker att det är dags att vi kräver att man utvärderar den här utbildningen på regeringsnivå, säger hon.