Sandra jobbade till hon kollapsade

Uppdaterad
Publicerad

Långa arbetsdagar och dåligt betalt var vardagen för de ungdomar som nu berättar om sin tid som säljare på The Phone House. För Sandra Wiklund slutade arbetsdagen på akutmottagningen. Missförhållandena avslöjas nu i SVT dokumentären ”Säljsekten”.

Efter en tio timmar lång arbetsdag utan mat och vila sade Sandra Wiklunds kropp ifrån. Hon kollapsade i ett köpcenter, där hon och en kollega stod och sålde mobiltelefonabonnemang för The Phone House. Sandra fördes med ambulans till Mora Lasarett.

-Jag vaknade upp i ambulansen och fick panik. Jag var rädd och ensam, berättar Sandra i kvällens Dokument Inifrån ”Säljsekten”.

Trots att Sandra föll ihop medvetslös fick hon inte sällskap i ambulansen. Hennes kollega tvingades vara kvar och sälja. När Sandra vaknade i sjuksängen fick hon ett telefonsamtal. Det var hennes chef som ringde. Men, det var inte av omtanke.

-Han var arg för att jag hade blivit sjuk, säger hon.

Fagra löften

Med lockrop om att tjäna stora pengar lockas unga killar och tjejer till att sälja mobiltelefonabonnemang i köpcenter och torg för The Phone House.

Men verkligheten är en annan. Försäljarna pressas av chefer och hånas om de inte säljer tillräckligt bra.

Med dold kamera tar en reporter jobb på The Phone House. Redan på anställningsintervjun berättar företagets representant att den som är framgångsrik kan tjäna stora pengar. Rekordlönen på en månad är 273 000 kronor får reportern veta.

Efter tre månader är jobbet helt provisionsbaserat och efter en tid av hårt arbete och dåligt betalt börjar reportern att ställa krav på sin arbetsgivare. Dagen efter uppmanas han att inte dyka upp på det ordinarie morgonmötet utan att istället bege sig direkt till ett köpcenter i södra Stockholm. Efter en tid får han veta att The Phone House har valt att inte förlänga hans provanställning.

Sektliknande

Karl Erik Nylund, en av Sveriges främsta experter på religiösa sekter liknar förhållandena på The Phone House med en sekt.

-De här organisationerna är ute efter starka personligheter och personer som tror att de kan lyckas. När man inte kan leverera får man gå och då kommer det in nya personer, säger Nylund till Dokument Inifrån.

En tydlig trend på den svenska arbetsmarknaden är organisationer där allt och alla snabbt och enkelt kan bytas ut. Michael Allvin, arbetslivsforskare på Uppsala Universitet menar att förhållandena på The Phone House är ett tydligt tecken på det.

-De traditionella reglerna luckras upp. Det blir mer och mer så att det förväntas av dig att du ska jobba enligt vissa premisser, förutsatt att du presterar, säger Allvin.

Även facket märker av trenden. Gunilla Bäcklund är ombudsman på fackförbundet Unionen och hon märker av förändringarna. Hon berättar om ungdomar som kontaktar facket är rädda att råka illa ut och att de upplever sig hjärntvättade av företagskulturer där det enda som räknas är företagets framgång och mål.

Vill inte intervjuas

The Phone House beskriver sig själva som Sveriges största oberoende återförsäljare av mobiltelefoner. Företaget är en del av en större koncern, som har 16 000 anställda runt om i Europa.

Företagets anställda uppmanas att inte tala med media och The Phone House VD Daniel Lindholm avböjer att medverka i dokumentären. I en skriftlig kommentar till Dokument Inifrån beklagar om företaget har brustit i sina rutiner.

”Det är mycket viktigt för The Phone House att våra medarbetare trivs och mår bra. För att säkerställa detta genomför vi medarbetarundersökningar för Eventanställda två gånger per år (enligt internationellt vedertagna metoder)

Dessa undersökningar visar att nästan nio av tio (88 procent) anställda känner glädje och även om vi naturligtvis arbetar för att förbättra de siffrorna ännu mer, är det ett resultat vi är stolta över”, skriver Lindholm.

Inför dokumentären ”Säljsekten” har The Phone House meddelat att företaget nu lägger ner hela den verksamhet som beskrivs i programmet.

Andreas Liebermann

andreas.liebermann@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.