”Aldrig okej att vara partisk i Sverige Radio”

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medier, källkritik och Soran Ismail var några av punkterna som kom upp då public servicebolagens direktörer intervjuades om bolagens roll under supervalåret.

Den politiska rapporteringen har hög grad glidit över från sakpolitik till det politiska spelet, tycker Moderaternas tidigare partisekreterare och partistrateg Per Schlingmann.

– Vi har redan bestämt att bevakningen ska handla om politikens innehåll och kan ge ett helhetsperspektiv på de sakfrågor som diskuteras, lugnar SR:s vd Cilla Benkö

Inför årets valbevakning, när sociala medier spelar en viktigare roll än någonsin tidigare, är det också public servicebolagens uppgift att ha is i magen och inte låta sig dras med i snabbrapportering utan att förhålla sig källkritiska och leverera analyser, menar mediestrategen Brit Stakston.

– Vi lever inte på en isolerad ö utan agerar i det medielandskap som existerar, säger SVT:s vd Eva Hamilton, som menar att public servicebolagen i mångt och mycket är de enda medier som ännu kan nå hela svenska folket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.