Det pågår en digital revolution inom hälsa och life science. Nya möjligheter, men också utmaningar väntar när ettor och nollor kan kopplas ihop med proteiner och biomaterial och länkas till patientjournaler och biobanker. Under Lifesciencedagen 2015 möts experter och beslutsfattare. Vilken position kommer svenskt näringsliv och svensk sjukvård att ta, i världens, just nu mest innovativa framtidsbransch? Arrangörer: Veckans affärer, Dagens medicin. Från 20/5.
Ur programmet:
Välkommen till Lifesciencedagen 2015
Dagens moderatorer Christina Kennedy, chefredaktör Dagens Medicin, och Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer, hälsar välkommen.
I huvudet på regeringens nationella samordnare för lifescience
Den 1 april utsågs Anders Lönnberg (S) till regeringens samordnare för att stödja regeringens arbete med att stärka life science-sektorn. Här ger han sin syn på sitt nya uppdrag.
Anders Lönnberg, nationell samordnare för lifescience, utbildningsdepartementet.
Vem ska leda den digitala revolutionen inom hälsa och life science?
Om när patientjournaler, medicinska databaser och biobanker kan kopplas ihop med trådlösa sensorer och processorer inne i människan och i apparater i vår vardagliga miljö.
Darja Isaksson, grundare och strateg, Ziggy Creative, ledamot i regeringens innovationsråd, Johanna Adami, direktör, avdelningen för Hälsa, Vinnova, Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, Daniel Forslund (FP), innovationslandstingsråd, Stockholms läns landsting, Karin Pihlgren, IT-chef, Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO.
Föregångarna och framtidslöftena inom digital hälsa
Tre svenska startups inom digital hälsa: Dianovator, som utvecklar beslutsstöd för patienter med diabetes, Mimerse, som skapar virtuella världar för personer med fobier och Bonzon, som gjort succé i Kina med sin gravidapp.
Hellen Lidgard Wohlin, Bonzon, William Hamilton, Mimerse, Fredrik Ståhl, Dianovator.
Drivkrafter för innovation och entreprenörskap – därför lyckas Google, Facebook och Twitter
Silicon Valley är en av världens mest innovativa regioner. Flera av världens största bolag inom digital utveckling, Google, Facebook och Twitter, kommer därifrån. Vad är det som gör dessa företag så innovativa? Kan vi lära oss av dem? Finns det något som Sverige gör bättre och som kan bli en konkurrensfaktor för Sverige och svensk lifescienceindustri?
Annika Steiber, teknologie dr i management och organisation, författare till boken ”The Google Model – management for continuous innovation in a rapidly changing world” samt snart till boken ”The Silicon Valley Model – Management for Entrepreneurship”.
Affärsmodellerna – vem ska betala, vem ska investera?
Hur ska sjukvården kunna ta del av den digitala revolution som nu pågår med dagens traditionella ersättnings- och upphandlingssystem? Vad krävs för att svenska företag ska kunna tävla mot jättar som Google och Apple som just nu investerar miljarder i hälsa och lifescience?
Matti Ahlqvist, ansvarig för Intelligent Pharma, AstraZeneca, Anders Blanck, vd LIF, Bertil Guve, chef för Center for Technology in Medicine and Health, KTH och Karolinska institutet, Annika Steiber teknologie dr i management och organisation.
Den digitala patienten – nytta och risker med big data och sakernas internet
När elektroniska patientjournaler, webbaserade kvalitetsregister, biobanker och andra hälsodataregister kopplas samman i informationsnätverk öppnas himlaporten för medicinsk forskning och utveckling. Hur tar vi tillvara möjligheterna och hur förhåller vi oss till riskerna? Vem äger informationen om patientens kropp?
Jonas Oldgren, professor, chef för Uppsala Clinical Research, Petra Sundström, expert på området människa-datorinteraktion, Connectivity Hub, Husqvarna, Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, Per Johansson, humanekolog, idéhistoriker, Infontology, Björn Arvidsson, ansvarig för klinisk informatik, SweLife, Nina Sellberg, professor i e-hälsa, Karolinska institutet, forskningsansvarig vid Vårdguiden/1177.