Lokalredaktioner, betalningsvilja och public service

Uppdaterad
Publicerad

I Institutet för mediestudiers årsbok granskas några centrala områden för den svenska journalistiken, bland annat förekomsten av lokalredaktioner, ägarkoncentrationen i Mediesverige, viljan att betala för journalistik, public service roll i medielandskapet och förslaget till nytt mediestöd.

Två paneler diskuterar de här frågorna.

Panel 1:

  •  Leo Wallentin, datajournalist på J++ och nyhetssajten Newsworthy
  •  Carl-Johan Bergman, chef redaktionell verksamhet, Bonnier News Local
  •  Jan Helin, mediedirektör SVT

Panel 2:

  • Olle Lidbom, medieanalytiker, kommunikationschef Norstedts
  •  Marie Nilsson, vd Mediavison
  •  Martin Ahlquist, redaktionschef och stf ansvarig utgivare SvD  

Samtalen modereras av Ulrika Beck-Friis, föreståndare Institutet för mediestudier.

Arrangör: Institutet för mediestudier. Från 8/12.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.