Utökade klimatmål måste till för att hålla jordens uppvärmning under två grader. Kunder, medarbetare och investerare ställer dessutom allt högre krav på att företagen tar större ansvar och många av de stora bolagen uppmanar sina leverantörer att bli helt fossilfria.
Hur ser egentligen de framtida affärsmodellerna ut? Hur tacklar företagen klimatutmaningarna i dag och hur höjer de ribban för framtiden?
Västsvenska handelskammaren samlade fem vd:ar för svenska storbolag för ett samtal.
– Jag tror nu börjar man ta det här på allvar. Nu för första gången tror jag fler och fler företag fattar att det här är inte någonting bara som vi tvingas göra för att det ser bra ut, utan man gör det för att det är bra för affären och gör det till en del av affärsidén, säger Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.
– Utamningen är att vi inte förstår komplexiteten än. Där är jag orolig för att vi börjar för sent, för Cementa är ett gott exempel på målkonflikter som kommer att uppstå på vägen. Och ju tidigare vi förstår de målkonflikterna desto bättte chans har vi att lösa dem. Och ju senare och ju tightare inpå 2030 och de här målen, desto svårare och desto större konflikter kommer att uppstå i samhället, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.
Hör hela samtalet i klippet ovan.
Medverkande:
Rickard Gustafson, vd SKF
Susanne Ehnbåge, vd Lindex
Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars
Martin Lundstedt, vd AB Volvo
Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige
Moderator: Johan Trouvé
Arrangör: Västsvenska handelskammaren
Från 30 november
Nyfiken på kommande sändningar? Prenumerera på Forums tablå