Skandaler, opinion och anseende – bilden av biståndet

Publicerad

Allmänheten får sin bild av biståndet främst genom medierna. När rapporteringen innebär förenklingar, sensationella vinklar eller ett narrativ om hur biståndet förfuskas påverkar det dem som fattar beslut om svenskt utvecklingssamarbete.

I vilken mån förhåller de sig till risken att förlora sitt anseende? Undviker man projekt som är obekväma eller svåra att kommunicera till en bredare allmänhet? Väljer man i stället det som tycks mer gångbart?

I en studie av hur biståndet har skildrats i medierna under 2007 – 2016 visar forskarna Maria Grafström och Karolina Windell hur verksamheten blivit allt mer medialiserad. Intervjuer med berörda befattningshavare visar att medielogiken, inte minst rädslan för drev, har inkorporerats i organisationernas sätt att arbeta.

Medverkande:

Maria Grafström, docent verksam vid SCORE

Karolina Windell, docent, tidigare verksam vid SCORE

Gun-Britt Andersson, tidigare bl a vice ordf EBA och fd statssekreterare

Hanne Kjöller, fristående krönikör och författare

David Wiking, avdelningschef, verksamhetsstöd, Sida

Lars Truedsson, grävande reporter

Arrangör: Expertgruppen för biståndsanalys.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.