I vilken mån förhåller de sig till risken att förlora sitt anseende? Undviker man projekt som är obekväma eller svåra att kommunicera till en bredare allmänhet? Väljer man i stället det som tycks mer gångbart?
I en studie av hur biståndet har skildrats i medierna under 2007 – 2016 visar forskarna Maria Grafström och Karolina Windell hur verksamheten blivit allt mer medialiserad. Intervjuer med berörda befattningshavare visar att medielogiken, inte minst rädslan för drev, har inkorporerats i organisationernas sätt att arbeta.
Medverkande:
Maria Grafström, docent verksam vid SCORE
Karolina Windell, docent, tidigare verksam vid SCORE
Gun-Britt Andersson, tidigare bl a vice ordf EBA och fd statssekreterare
Hanne Kjöller, fristående krönikör och författare
David Wiking, avdelningschef, verksamhetsstöd, Sida
Lars Truedsson, grävande reporter
Arrangör: Expertgruppen för biståndsanalys.