Emilia från Dresden har fått pris för sitt mod att anmäla en klasskamrat för hets mot folkgrupp. Foto: DPA

15-åring polisanmälde klasskompis för hets mot folkgrupp

Uppdaterad
Publicerad

15-åriga Emilia från Dresden i Tyskland fick nog av sina klasskamraters rasistiska och antisemitiska vitsar och jargong. Hon anmälde en av kompisarna för hets mot folkgrupp.

Emilia såg den nya trenden långsamt växa fram i klassen. Det blev coolt att ropa ”Heil Hitler” och ordet ”jude” blev ett nedsättande skällsord.

I början var hon rädd att ingripa ensam mot de som skrattade med i judevitsarna. Men när bilderna och vitsarna blev allt grövre bestämde hon sig.

Gick till polisen

Hon gick till polisen och anmälde en av klasskompisarna för hets mot folkgrupp. Reaktionen lät inte vänta på sig. Hon blev påhoppad och uppmanades ”att sticka till Polen” och annat.

”Jag tror att flera höll med mig men de vågade inte säga något. Men jag tror inte att de egentligen har en riktigt högerextrem inställning”, säger Emilia i tyska medier.

Pris för civilkurage

Emilia har nu belönats för sitt mod. Hon har fått ett pris för sitt civilkurage mot rasism och anti-semitism av organisationen ”Till minne av Europas mördade judar”.

”Var och en av oss har en röst som man bör använda mot främlingsfientliga uttalanden och odemokratiskt beteende”, sa Lea Rosh, en av initiativtagarna till Holocaustmonumentet i Berlin, vid prisutdelningen.

20 000 kronor i pris

Emilia fick 20 000 kronor och har beslutat att ge en del av prispengarna till en 14-årig judisk pojke som mobbats av klasskamrater vid en skola i Berlin nyligen.

I delstaten Sachsen i östra Tyskland har antalet brott med högerextrema motiv närapå fördubblats sedan 2012.

”Jag borde ha ingripit tidigare och talat enskilt med min klasskompis. Då hade kanske inte den rasistiska trenden eskalerat”, säger Emilia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.