Konstverket gör det möjligt för besökarna, som Christo uttrycker det, att uppleva det som om de går på en valrygg. Foto: TT

Konstnären Christo gör det möjligt att ”gå på vatten”

Uppdaterad
Publicerad

”The Floating Piers” är hans mest ambitiösa verk, enligt konstnären själv. I konsten ingår vattnet, husen i Monte Isola – det är helheten som är konstverket menar Christo. Nu har det öppnats för allmänheten.

Konstnären Christo har genom sin konst gjort sig känd för att drapera öar, broar och monument. Riksdagshuset i Berlin och bron Pont Neuf i Paris har han, och hans numera avlidna hustru Jeanne-Claude, ”paketerat”.

Christo har nu slutfört det, som enligt honom själv, är hans allra mest ambitiösa verk. Projektet heter ”The Floating Piers” och består av flytande, gyllene tygpontoner.

Det blir möjligt för besökarna, som Christo uttrycker det, att uppleva det som om de går på en valrygg.

Halv miljon besökare väntas

Installationen äger rum under 16 dagar med start lördagen den 18 juni. Platsen är Iseosjön, öster om Milano.

En halv miljon besökare förväntas komma till utställningen.  De ska kunna gå på de drygt 15 meter breda broarna, som sträcker sig från Sulzano till ön Montisola och till den mindre ön San Paolo.

Förutsättningarna för att kunna gå på de flytande broarna är att det inte blåser för mycket.

Inklätt i 100.000 kvadratmeter tyg

200.000 specialtillverkade plastkuber används som pontoner och har täckts med 100.000 kvadratmeter tyg.

Det gula tyget kommer, enligt Christo, att skifta från en rödskimrande färg till en gyllene gul, beroende på ljuset och fukten.

Christo har till tidningen Economist sagt att hans intention är att skapa ett konstverk som kommunicerar det vackra i det saknade, i det som inte omger oss för evigt. Han kallar det ”det saknades närvaro”.

Utställningen stänger den 3 juli.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer