Influensers och varumärken har marknadsfört och omnämnt den indiska sjalen dupatta som en ”Scandinavian scarf”.
Frågan har blivit viral och upprört många på sociala medier. Det har gjort att diskussionen om kulturell appropriering har tagit fart, och samtidigt ifrågasätts det om det ens finns något som kan kallas en skandinavisk scarf.
Skandinavisk livsstil trendigt
Skandinavisk livsstil har vuxit i takt med att influensers som Matilda Djerf blivit mer internationellt uppmärksammade. Andra skandinaviska trender är ”Scandinavian hairline”, ”Scandinavian kitchen” och ”Scandinavian makeup”.
Modereporter Lovis Bratt Deland ser att det som lockar inte bara är kläder i sig, utan hela den bild av Skandinavien som följer med.
– Det man är ute efter när man säger ”Scandinavian style” är mycket mer än bara kläder – det handlar om en livsstil. Det är vårt godis, våra hem, våra tårtor, vår minimalism. Och just när det gäller scarfen – den används inte i Sverige på samma sätt som dupattan används i Sydasien. Det kanske inte ens finns en skandinavisk motsvarighet.
Se reaktioner på debatten i klippet ovan.