Det här tjänar Facebook pengar på

Uppdaterad
Publicerad

I går kväll lämnade Facebook in en ansökan om börsnotering och mer och mer av företagets uppgifter börjar nu bli offentlig. Det här är vad företaget tjänar sina pengar på.

Under 2011 gjorde Facebook en vinst på 4,5 miljarder kronor. Intäkterna delar företaget upp i två kategorier: Intäkter via reklam och intäkter via betalningar för virtuella produkter och andra avgifter.

En av Facebooks stora intäktskällor kommer från samarbetet med San Fransisco-baserade speltillverkaren Zynga, som utvecklat spel som Farmville, Empires & Allies och Texas HoldEm Poker för sociala mediers sajter. Samarbetet ger Facebook 12 procent av deras intäkter, vilket motsvarar 500 miljoner dollar.

Den andra intäktskategorin är köp av virtuella objekt och service genom Facebooks egna betaltjänst.

Skräddarsydda annonser

Vanligtvis specificerar de företag som köper annonser av Facebook vilka de vill nå. Det kan exempelvis handla om att man vill nå kvinnor i en viss ålder. Ett företag som via sin reklam fick tillgång till alla av Facebooks användare var det amerikanska filmföretaget Paramount, som inför premiären av Transformers: Dark of the Moon förra sommaren nådde 65 miljoner användare på en och samma dag.

Det svenska förlaget Volante har under flera perioder använts sig av Facebooks annonser.

-Vi tyckte att vi hade bra spridning bland våra etablerade nätverk och ville ta ett steg vidare för att komma åt nya människor. Vi valde att annonsera i samband med en boklansering och kunde se att fler människor ur den målgruppen som boken vände sig till hittade till vår sida, säger projektledaren Simon Brouwers.

I Volantes fall betalade företaget 14 kronor per klick och ”gilla”, något som Simon Brouwers tycker var motiverat och välinvesterat.

-En sida som har 250 ”likes” skickar ut en annan signal än en sida som bara har 25 ”likes”, det kan till exempel påverka när vi förhandlar med författare. Fler ”likes” ser helt enkelt bättre ut.

Alternativa sätt att marknadsföra

Facebook avslöjade nyligen också alternativa sätt för annonsörer att maximalt utnyttja företagets medier. Till exempel är det så att om en Facebook-användare statusuppdaterar genom att ”checka in” på ett café så kan det caféet betala Facebook för att se till att uppdateringen syns på en framträdande plats i nyhetsflödena hos vänner till den som statusuppdaterade.

Facebook har också bekräftat att det från och med januari i år kommer att dyka upp företagsreklam i nyhetsflöden. Tidigare var annonserna begränsade till högerspalten på Facebooksidan.

Simon Brouwers på Volante säger att han följer Facebooks utveckling mer och mer, eftersom han själv får mer och mer av sin information via Facebook.

-Jag får dagsnyheter och branschnyheter via Facebook och tycker att det är lättare att hänga med där än via Twitter. Utifrån vår förlagsverksamhet är det också intressant att följa Facebooks utveckling.

Arash Mokhtari

arash.mokhtari@svt.se

En av de största noteringarna

• Facebook väntas i samband med sin börsintroduktion sälja aktier för mellan fem och tio miljarder dollar. Det betyder att noteringen blir en av de största hittills i USA.

• Under 2011 omsatte Facebook 3,7 miljarder dollar, en ökning med 88 procent jämfört med året före. Nettovinsten steg med 65 procent till 1,0 miljard dollar.

• Hela 85 procents av Facebooks intäkter i fjol kom från annonsering. Ytterligare 12 procent kom från Farmville och andra spel från utvecklaren Zynga, som börsnoterades i december.

• Även efter noteringen kommer Mark Zuckerberg att ha i det närmaste total kontroll över Facebook, med 57 procent av rösterna och 28 procent av kapitalet.

Källa: Facebook, Reuters

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.