”Vi ber verkligen om ursäkt” skriver Facebook, på Twitter. Foto: TT/Twitter

Efter rekordlånga tekniska problem: Nu har Facebook en förklaring

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen upplevde Facebook och flera av dess systerappar stora tekniska problem, vilket resulterade i att miljontals användare världen över valde att ta sig till konkurrenten Twitter för att vädra sitt enorma missnöje. Problemen fortsatte under 14 timmar – rekordlänge för techjätten – men nu meddelar företaget att funktionaliteten är på bättringsvägen, och att de har en förklaring till alla som spekulerat.

”Igår, som ett resultat av en konfigureringsändring på våra servrar, hade många problem med att få tillgång till våra tjänster” skriver Facebook under torsdagskvällen på Twitter.

”Vi ber verkligen om ursäkt.”

Facebook, Instagram och flera andra appar och sidor ägda av Facebook upplevde stora funktionsproblem med användare som varken kunde posta eller kommentera, under närmare ett dygn – något som beräknas vara ett rekord. Facebook har varit nere och upplevt problem vid flera tidigare tillfällen, men då har situationen återgått till det normala mycket snabbare.

Det spekulerades att Facebook i själva verket var offer för en överbelastningsattack, ett rykte som de under onsdagskvällen själva bröt tystnaden för att dementera.

Många tvivlare på Twitter

Twitter, som inte hör till ”Facebook-familjen”, var inte påverkat alls, och tog emot stora mängder arga och besvikna användare under onsdagskvällen och natten, vilket resulterade i att hashtagen #FacebookDown trendade i flera regioner.

Många fann det ironiskt att Facebook tvingades sköta sin externa kommunikation genom konkurrenten Twitter, och uttryckte tvivel över den ”konfigureringsändring”-anledning som gavs.

Andra uppmanade människor drabbade av sociala medier-problemen att passa på att gå ut, se sina medmänniskor i ögonen och möta solen med ett leende.

”Mitt företag är beroende av dessa appar!”

Många skickade ut desperata tweets att de förlorade pengar för att de inte kunde sköta sina affärer när sajterna och apparna var otillgängliga.

”Vad händer? Mitt företag är beroende av dessa appar!” skriver en på Twitter.

Andra användare lyfte situationen som ett varnande exempel för att inte bli för beroende av plattformar som man själv inte har någon kontroll över.

”Du kan inte förlita dig enbart på sociala medier för att driva ett företag. Om hela ditt företag styrs från Instagram så förlorar du pengar idag”, skriver en användare på Twitter.

”Det här är vad som händer när vi förlitar oss på två stycken enorma företag för all vår kommunikation”, skriver en annan.

Facebook har ännu inte kommunicerat något via sin egen Facebooksida eller sitt ”Newsroom”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.