Foto: TT

Experten om Rysslands uttalande: ”Ren symbolik”

Att Ryssland säger att de ska inrätta tolv militära enheter i de västra delarna av landet bör ses som ”ren symbolik”. Det menar Oscar Jonsson, doktor i rysk krigföring.

– Det kan vara en grupp på åtta personer som blir stationerade, inte något storskaligt. De är upptagna med kriget i Ukraina.

Den ryska försvarsministern sa under fredagen att Sverige och Finland kommer att betraktas som ett hot om länderna blir medlemmar i Nato. Försvarsminister Sergej Sojgujs sa också att Ryssland kommer att vidta åtgärder och att man innan årets slut kommer att inrätta tolv nya militära enheter i landets västra distrikt.

Men enligt Oscar Jonsson bör uttalandet snarare ses som ”ren symbolik”.

Kriget i Ukraina

– Det ska tolkas som ren symbolik. I det här läget finns det så stora hål i de ryska väpnade styrkorna efter kriget i Ukraina att den första prioriteringen för dem är att försöka återuppbygga det som har gått förlorat innan man kan tänka på att radikalt börja expandera mot Finland och Sverige, säger han.

Rustat upp sedan 2008

Viktigt att komma ihåg är också att Ryssland har rustat upp sin militär i väst sedan 2008, menar Oscar Jonsson och säger att det inte är något radikalt brott att Ryssland tillför fler och större förmågor till vår del av Östersjön.

Vad ”tolv militära enheter” faktiskt innebär vet han inte riktigt.

– ”Enhet” är en generisk term. Hade man sagt ”brigard”, ”bataljon” eller ”regemente” hade det haft en betydelse. Det är antagligen medvetet att välja en sådan diffus term eftersom det just kan vara vad som helst, säger han.

Fler åtgärder är att vänta

Kan man förvänta sig större motåtgärder från ryskt håll?

– Absolut, jag tycker att man gör rätt i att förvänta sig fler typer av motåtgärder. Det som sades från ryskt håll innan det här var att man skulle förstärka den militära balansen runt Östersjön. Det är egentligen inget förvånande att de går ut och säger att de också gör det.

Hör Oscar Jonsson i klippet ovan.

Kriget i Ukraina

Mer i ämnet