• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Nigeria har haft förbud mot homosexuella relationer sedan 1901. Foto: TT

Facebook registrerar 130 000 nigerianer som ”intresserade av homosexualitet”

I Nigeria kan straffet för homosexuella handlingar vara upp till 14 år i fängelse. Trots detta registrerar Facebook just sexualitet som ett annonsintresse, något som enligt en expert kan leda till att nigerianska myndigheter lätt kan identifiera homosexuella i landet.

Facebook kartlägger och tolkar användares beteenden, och baserat på detta registrerar sociala medier-företaget vilka intressen man bedöms att ha, något som sedan används för riktad marknadsföring. Ett av dessa intressen är ”homosexualitet”, något som över hundra tusen personer i Nigeria anges ha.

Peter Kruse, IT-säkerhetsexpert vid Center for Strategic and International Studies, menar att denna registrering kan hjälpa nigerianska myndigheter att spåra homosexuella i landet.

– Det vore enkelt för dem att göra detta, säger Kruse till Dansk radio.

Hårda lagar

Myndigheterna skulle rikta ett Facebookinlägg till användare som är bosatta i Nigeria, och som enligt företaget är intresserade av homosexualitet. Inlägget skulle innehålla en länk till en domän som myndigheterna kontrollerar, och baserat på vilka som interagerar med inlägget skulle homosexuella kunna identifieras.

Straffen för homosexualitet är mycket hårda i Nigeria. Homosexuella handlingar kan leda till 14 år i fängelse, och även samkönade äktenskap och offentligt uppvisande av samkönad ömhet är förbjudet.

”Många legitima användningsområden”

Tidigare har Facebook plockat bort intresset ”landsförräderi”, men meddelar nu att man beslutat att behålla ”homosexualitet”.

– Homosexualitet är en brett använd kategori med många legitima användningsområden. Till exempel använder hbtq-grupper detta för att nå ut till potentiellt intresserade användare, säger Joe Osborne, talesperson för Facebook.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer