79 dog i en tågolycka i Spanien 2013. Visa alla (6)
Visa alla (6)

78 döda i tågolycka

Uppdaterad
Publicerad

Flera människor har dödats i en tågolycka i Spanien. Den främsta orsaken till urspårningen tros vara att tåget höll en för hög hastighet.

Minst 78 personer har omkommit enligt de senaste uppgifterna från lokala myndigheter och över har 70-skadats i en tågolycka i nordvästra Spanien strax före niotiden igår kväll, alla 13 vagnarna spårade ur och flera slog runt och fattade eld, skriver spanska tidningen El País.

Olyckan skedde vid 20.42 på onsdagskvällen när ett tåg spårade ur i en kurva. Fler än fyra vagnar välte tvärs över spåren vid en viadukt och fattade eld.

Den främsta orsaken till urspårningen tros vara att tåget höll en för hög hastighet för kurvan, till följd av att tåget var fem minuter försenat, skriver spanska El Mundo.

”Eld och döda kroppar”

Olycksplatsen ligger tre kilometer från Santiago de Compostela. Tåget kom från Madrid, rapporterar nyhetsredaktionen Cadena Ser.

Nyhetsbyrån TT rapporterar om en passagerare som överlevt olyckan.

– Många människor kastades ned mot vagnarnas golv. Vi försökte trycka ut golvet för att komma ut när vi insåg att tåget började brinna. Jag var inne i vagnen och det var eld och döda kroppar, berättar passageraren Ricardo Montesco för radiostationen Cadena Ser.

– Det gick så snabbt. Det verkade som att tåget började vrida sig i kurvan och vagnarna började stapla sig på varandra, säger han.

Dödssiffran stiger

På tåget ska det ha funnits runt 240 personer, skriver den spanska tidningen El Mundo. Dödssiffran steg snabbt efter tidiga rapporter som handlade om några få döda. Bara några timmar efter olyckan rapporterade flera spanska medier om så många som 20 döda.

Polis och räddningstjänst är på olycksplatsen och arbetar med att försöka rädda passagerare som sitter fast i vagnarna, skriver El Mundo.

Sjukhusen i olycksområdet har enligt flera spanska medier efterlyst personer som är villiga att ge blod.

Tåget ska ha varit av typen alvia, som körs på både snabbtågslinjer och äldre banor. Det körs i hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen

Svenska UD på plats

UD har en person på plats i Santiago de Compostela som ska gå i genom namnlistan över tågets passagerare. Hittills finns inga uppgifter om döda eller skadade svenskar i den spanska tågolyckan.

Större tågolyckor i Europa de senaste 25 åren

Visa

* December 1988, Storbritannien: 35 människor dör när tre tåg kolliderar, vid Clapham Junction i London.

* Juni 1998, Tyskland: 101 dör vid en urspårning som följs av en brokrock nära Eschede.

* Oktober 1999, Storbritannien: 31 dör när två tåg krockar nära stationen Paddington i London.

* November 2000, Österrike: 155 skidåkare dör när det brinner i en bergbana i Kaprun.

* Maj 2003, Ungern: 34 dör när ett tåg ränner in i en tysk turistbuss nära Siofok.

* Juni 2003, Spanien: 19 dör vid en frontalkrock mellan ett passagerartåg och ett godståg vid Chinchilla.

* Januari 2005, Italien: 17 dör när ett passagerartåg och ett godståg kolliderar norr om Bologna.

* Januari 2006, Montenegro: Upp till 46 omkommer och nära 200 skadas när ett urspårat tåg störtar ned i en ravin utanför Podgorica.

* Juli 2006, Spanien: 41 personer dör när ett tunnelbanetåg spårar ur och välter i Valencia.

* September 2006, Tyskland: 23 dör under en provtur med ett höghastighetståg på en magnetbana i Emsland.

* Juni 2009, Italien: 22 personer dör i bostadsbränder som uppstår efter en explosion på ett passerande godståg.

* Februari 2010, Belgien: 18 omkommer när två tåg kolliderar vid Buizingen nära Halle.

* Mars 2012, Polen: 16 dör och 58 skadas i en frontalkrock nära Szczekociny.

* Juli 2013, Spanien: Minst 78 dör och runt 140 skadas när ett tåg spårar ur nära Santiago de Compostela.

Källa: TT-Reuters

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer