Flickor trivs bättre i förskolan än pojkar

Publicerad

Det är inte bara i skolan som pojkar har det svårt. Även i förskolan trivs pojkar sämre än flickor. Det visar en ny dansk undersökning.

Undersökningen som heter ”Kvalitet i dagtilbuddet – set med børnens øjne” visar att flickor oftare blir tröstade och mindre ofta utskällda på förskolor i Danmark.

Det är första gången som förskolebarnen själva tillfrågas i en undersökning i Danmark.

För att svara på frågorna använde barnen ledsna eller glada gubbar (smileys).

Svaren från de 3.000 barnen på 140 förskolor som deltog i undersökningen visar att de allra flesta barn trivs på ”dagis”.

Men det är en påtaglig skillnad mellan pojkar och flickor. Tio procent av flickorna är mindre glada över att vara på förskolan. Motsvarande siffra för pojkarna är tjugo procent.

Det innebär att i genomsnitt två pojkar per förskola inte trivs, skriver tidningen Politiken.

Personalen bekräftar
Bilden att flickorna trivs bättre bekräftas när personalen på förskolorna redovisar sina iakttagelser av barnens beteende.

Av undersökningen framgår att i genomsnitt 2,6 procent av flickorna vantrivs. Motsvarande siffra för pojkarna är 7,3 procent enligt förskolelärarnas bedömning.

Personalen beskriver pojkarna som mera utagerande. De får oftare ”raserianfall” och är oftare ”rastlösa och hela tiden i rörelse”. Pojkarna gör sig också oftare skyldiga till att störa aktiviteterna på förskolan.

Personalen tycker att flickorna är bättre på att formulera det de vill i ord och att ”leka med språket”.

Enligt danska barn- och utbildningsministern Christine Antorini bör man se till att pedagogiken på ett bättre sätt hjälper pojkarna såväl i skolan som i förskolan.

Örjan Magnusson
orjan.magnusson@svt.se

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer