Flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll. Foto: SVT/TT

Flygsäkerhetsexperten: Allt tyder på pilotfel

Uppdaterad
Publicerad

62 människor omkom i en flygkrasch i ryska Rostov efter att planet vid det andra landningsförsöket störtat rakt ner i landningsbanan. Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll menar att allt tyder på ett handhavandefel av piloten och att planet tappat lyftkraft.

Det blåste hårda vindar över den sydryska staden Rostov när piloten på Fly Dubais passagerarplan beslöt sig för att avbryta det första landningsförsöket.

– Det rådde väldigt dåligt väder, och man beslöt sig för att lägga sig i väntläge, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

Piloten försökte ett par timmar senare göra ett andra försök. Det blev ödesdigert.

– Det här tyder på att man försökte göra en landning i ett för tufft väder, och det kan till och med vara ett avsteg från bestämmelserna i sådana här lägen. Det verkar alltså vara så att piloten fattat ett felaktigt operativt beslut, menar Hans Kjäll.

”Borde gått till alternativflygplats”

Planet kraschade, och enligt Hans Kjäll var beslutet av piloten att göra ett ytterligare försök felaktigt.

– Situationer med extremt kraftig vind är inte tillrådigt att landa i, piloterna borde i stället ha gått till sin alternativflygplats, säger Hans Kjäll till SVT Nyheter.

Den ryska flygplatsen ska vara fullt instrumentutrustad och har god belysning, enligt Hans Kjäll finns inget i nuläget som tyder på att felet ska ha legat på den ryska sidan.

– Allting tyder på att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, att piloten tagit ett felbeslut, säger Hans Kjäll.

Tappade lyftkraft

Det som hände vid kraschen kan ha varit det som kallas vindskjuvning. Det innebär en plötslig förändring i vindens riktning och/eller hastighet. Det kan medföra att lyftkraften för ett flygplan tar slut, vilket leder till att planet faller hastigt. Det blir som ett ”hål” i luften.

Det som talar för vindskuvning i det ryska fallet är bilderna på kraschen. Planet föll i en långt större vinkel än vad som är normalt vid inflygning, vilket skulle tyda på att lyftkraften försvunnit.

– Då måste man vara väldigt snabb med att ge ökad effekt på motorerna. Annars sjunker man igenom. I allmänhet är autopiloten för långsam i det läget. Därför måste man koppla ur autopiloten, köra manuellt och vara på alerten med gaspådraget, säger Hans Kjäll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.