Frankrike tar täten i kampen mot Googles makt

Uppdaterad
Publicerad

Franska konkurrensverket tar täten bland myndigheter världen över som vill begränsa techjättens makt. Beskedet nyligen att Google får böta 220 miljoner euro, och att företaget inte bestrider anklagelserna om monopolistiskt agerande, kan bli vägledande för kommande fall i USA och EU.

– Det är ett historiskt beslut. Det är det första som rör den digitala annonsmarknaden som är komplex och svårgenomtränglig. Det är också historiskt för att det är första gången som Google begär förlikning som innebär att man inte bestrider anklagelserna, säger franska konkurrensverkets generaldirektör Isabelle de Silva till SVT.

”Erkänner sina arbetsmetoder”

Google har anklagats för att ha haft för många hattar på sig samtidigt: som annonsyta, som köparmäklare för de som vill placera annonser, som säljarmäklare för de som vill köpa annonsplats, och som marknadsplats där dessa parter möts.

Enligt franska konkurrensverket har företaget nyttjat denna dominerande ställning till fördel för sig själv i transaktionerna.

Pierre Petillaut, vd på Alliance Presse, representerar många av de franska tidningsutgivarna som sett merparten av sina annonsintäkter flöda till nätet de senaste åren, och då särskilt Google och Facebook. Han tar emot uppgörelsen som goda nyheter.

– Det här är ju första gången som Google själva erkänner sina arbetsmetoder och att de varit skadliga för konkurrensen. Återstår att se om de håller vad de nu lovar vad gäller att ändra sitt agerande.

Kan bli pejudicerande

Google säger till SVT att man vill vara pragmatisk, lägga den här frågan bakom sig och gå vidare. I USA väntar en liknande stämning mot företaget, och EU meddelade nyligen att man också ska utreda techjättens roll på annonsmarknaden.

– Det här är ett viktigt beslut eftersom det kan bli prejudicerande i Europa och kanske även i USA. Vi hoppas att det ska vara till nytta för konkurrensverk i andra länder, säger Isabelle de Silva.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.