Dozjds presskonferens på ödesdag Foto: Vasily Maximov/TT Bildbyrån

Fri rysk tv-kanal vid avgrundens kant

Publicerad

Den enda större oberoende ryska tv-kanalen Dozjd kämpar för sin överlevnad. Flera stora kabeloperatörer kastar ut Dozjd från sitt utbud i vad kritiker ser som en ekonomisk dödskyss på uppdrag av Kreml.

Konflikten började officiellt med en enkät som Dozjd publicerade på sin nätsajt på årsdagen för slutet av staden Leningrads belägring under andra världskriget. Runt en miljon människor dog under den 900 dagar långa belägringen, som har en framträdande plats i den ryska historieskrivningen över motstånd och hjältemod under kriget mot nazi-Tyskland. Kanalen frågade tittarna om det hade varit bättre att ge upp staden för att spara människoliv.

Unik i Ryssland

Från Kreml och rättsväsendet kom ett ramaskri och mycket snart började kabeljättarna plocka ned Dozjd från sina utbud. De hänvisade till den ”upprörande” enkäten trots att kanalen snabbt bad om ursäkt och tog bort den.

-Ur en ekonomisk synvinkel är utvecklingen på väg mot en faktisk stängning, sade chefredaktören Natalja Sindejeva på en presskonferens idag.

I ett sista desperat försök att rädda åtminstone reklamintäkterna erbjöd hon kabeloperatörerna att sända Dozjd gratis.

Så gott som samtliga ryska tv-kanaler kontrolleras på ett eller annat sätt av staten. Dozjd, som kallar sig ”den optimistiska kanalen”, är det frispråkiga undantaget. Fram till nyligen nådde den över 17 miljoner hushåll. Efter kabeljättarnas eniga intervention landar antalet på blott 2 miljoner.

Ukrainabevakning irriterar

Kritiker ser pressen på Dozjd som ett försök från Kreml att tysta en frispråkig röst, bara dagar innan invigningen av OS i Sotji. Rapporteringen om de regeringskritiska demonstrationerna i grannlandet Ukraina har irriterat Kreml särskilt mycket. Till skillnad från Dozjd följer de statliga tv-kanalerna regeringens officiella linje och tar ställning för den hårt ansatte ukrainske presidenten Viktor Janukovytj.

Ironiskt nog gjorde sig även den statliga tv-kanalen Vesti 24 bara några dagar efter Dozjd skyldig till ett nazistrelaterat övertramp när man publicerade den nazistiske propagandaministern Joseph Goebbels hyllningscitat till sovjetledaren Vladimir Lenin i samband med 90-årsfirandet av dennes död. Flera medarbetare fick sparken, men någon nedstängning kom aldrig på fråga.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer