Genombrott i världens längsta tunnel

Uppdaterad
Publicerad

Den nya järnvägstunneln under Sankt Gotthardmassivet blev på fredagen världens längsta när jätteborren ”Sissi” på eftermiddagen åstadkom genombrottet i tunneln.

Efter 14 års arbete kunde borren med en diameter på tio meter till sist öppna järnvägstunneln under berget. Genombrottet och ceremonierna kring ingenjörernas mästerverk direktsändes i schweizisk tv.

Jubel i berget

Många av arbetarna under jord fanns på plats och jublade när de två tunneländarna möttes 2.000 meter under jordytan.

-Gotthard kommer för alltid att vara ett spektakulärt och storslaget monument som alla tunnlar kommer att jämföras med, stoltserade landets transportminister Moritz Leuenberger.

Tunneln förbinder Schweiz med Italien och restiden med tåg mellan Milano och Zürich beräknas bli omkring en och en halv timme kortare. Dessutom kommer tunneln att klara av tåghastigheter på 250 kilometer i timmen.

300 tåg om dagen

Men det dröjer sex eller sju år innan tåg kan färdas genom den 57 kilometer långa tunneln. Då kommer å andra sidan omkring 300 tåg om dagen att passera genom tunneln under.

Kostnaden för tunnelbygget beräknas bli 9,8 miljarder schweiziska franc – drygt 67 miljarder kronor – och runt 2.500 arbetare har deltagit i det enorma borrprojektet. Förhoppningen med tågtunneln är bland annat att laster med tung trafik som belastat Alpernas landsvägar i stället ska forslas med tåg.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.