Operationen har flera stadier och beräknas ta hela veckan. Det 290 meter långa och 114 500 ton tunga skrovet har höjts upp genom att vatten har ersatts med luft i de 30 tankar som sedan i höstas monterats på fartygets båda sidor. Därefter ska tankarna flyttas ned och skrovet förstärkas med vajrar för att undvika att botten ger vika, skriver CNN. Vid en presskonferens på måndagen uttalade sig den ansvarige ingenjören Franco Porcellacchia om bärgningsarbetet.
– Skeppet flyter. Detta är extremt positivt, sade han.
Riskabelt arbete
Arbetet är riskabelt och utgör enligt skeppets ägare Costa Crociere världens största bärgningsoperation. Notan för hela katastrofen, inklusive nedmontering av skeppet och iordningställande av ön Giglio, beräknas uppgå till nästan 15 miljarder kronor.
Fartyget, som är dubbelt så stort som Titanic, gick på grund och kapsejsade i januari 2012 efter vad som beskrivits som vårdslöst manövrerande. I september i fjol rätades skrovet upp på betongfundament och plattformar som förts in under fartygskroppen.
Boende känner lättnad
De boende på ön Giglio känner stor lättnad inför att skeppet flyttas. Vraket väcker obehagliga minnen, och uppfattningen är att först nu kan man gå vidare.
– Jag är glad att det flyttas . . . för det ger mig rysningar, säger en öbo till australiska The Age.
Kan ta lång tid
32 personer omkom i olyckan. En indisk servitör är det sista offret som ännu inte har hittats och så fort fartyget bärgas påbörjas sökandet efter servitören.
Turerna kring fartyget har varit många och i september rätades jätteskeppet upp efter 19 timmars arbete. Men nu inleds bärgningen, som kan ta upp emot tio dagar.
Costa Concordia ska först tömmas på vatten och till sist ska det 114.500 ton tunga fartyget bogseras till den italienska hamnstaden Genua, för att demonteras och skrotas.
Greenpeace övervakar
Transporten är även riskabel ur miljösynpunkt med risk för läckage, och det finns också risk att skrovet sjunker. Miljöorganisationen Greenpeace kommer att övervaka bärgningen.
– Vi är väldigt oroliga för miljöförstöring, men vi planerar inte några aktioner. Vi kommer varken blockera eller borda skeppet, säger aktivisten Cecilia Martinez till tidningen The Telegraph.
Kaptenen åtalad
Efter olyckan dömdes fem personer till fängelse. Kaptenen, Francesco Schettino, som fått namnet ”Kapten Ynkrygg”, står åtalad för dråp, skeppsbrott och för att ha övergivit skeppet.
Flera invånare på ön Giglio är lättade att skeppet äntligen bärgas, vraket väcker nämligen obehagliga minnen.
– Jag är glad att det flyttas, för det ger mig rysningar, säger en öbo till australiska The Age.
Fakta
13 januari, 2012: Costa Concordia seglar från en hamnstad nära Rom. Kaptenen viker ur kurs och stänger av navigationslarm för att gå nära ön Giglio. Strax före klockan nio på kvällen kör fartyget på grund och lägger sig i mer än 30 graders lutning.
14 januari: Kapten Schettino och hans styrman grips av polis. Schettino försätts senare på fri fot.
27 januari: Rederiet accepterar att betala omkring 100 000 kronor i skadestånd till varje oskadad passagerare.
12 februari: Fartyget börjar tömmas på bränsle.
13 september: En utredning finner rederiet delansvarigt till olyckan, men lägger huvudskulden på kaptenen, som i pressen dubbas till ”Kapten Ynkrygg”.
10 april, 2013: Rederiet bötesbeläggs med en miljon euro.
17 juli: Rättegången mot kapten Schettino inleds.
17 september: Skeppet reses upprätt.
6 maj, 2014: Bärgningsarbetet försenas när en enorm flyttank som monterats på skeppssidan faller av.
Källor: BBC, AFP, TT