Hyperinflation lockar svenskar till Turkiet

Uppdaterad
Publicerad

Den skyhöga inflationen i Turkiet gör ett redan billigt turistland ännu billigare.

Landet har nu blivit ett av de populäraste resmålen för chartersvenskar.

Den turkiska liran har tappat mer än 30 procent av sitt värde mot den svenska kronan de senaste tre månaderna. En viktig orsak till raset är de räntesänkningar som centralbanken genomfört i år. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har bland annat sagt att han vill skydda befolkningen mot höga räntor, och dessutom sparkat flera centralbankschefer.

Att liran blivit svagare märks i de svenska charterbokningarna.

– Det går mycket bättre med resebokningar till Turkiet jämfört med de flesta andra resmål, säger Michael Kapin, försäljningschef på resebyrån Ticket som säljer resor från de flesta större resebolagen.

Sjunde mest bokade

Landet har gått från att vara det 13:e mest bokade semesterlandet 2019 till att vara det sjunde just nu, enligt statistik från Ticket. Det kan finnas flera förklaringar.

– Turkiet är ett av de få länderna utanför EU som man får resa till i rådande situation. Och det räcker med ett bevis på att man inte har covid-19 för att kunna ta sig in i landet, säger Kapin.

Den turkiska liran har försvagats kraftigt jämfört med den svenska kronan. Foto: TT

Billiga resor

Men priset är en annan viktig faktor bakom det ökade intresset. Både Ticket och charterbolagen bekräftar att den turkiska inflationen gjort resorna billigare. Dessutom är det billigare för turister när man väl är på plats.

– Generellt sett har Turkiets prisvärdhet stärkts mot andra medelhavsresemål på grund av den turkiska lirans fall mot bland annat den svenska kronan, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.

– Resorna är billigare i sommar än tidigare.

En annan förklaring är att Turkiet behöver sina turister.

– Priserna har aldrig varit så låga som de är nu, och man får mer för pengarna i år än man fick 2019. Det beror på att hotell- och flygbolagen är angelägna att få bokningar för 2022, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på researrangören Airtours.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.