Han var åtta dagar gammal och bredvid honom låg ett meddelande från föräldrarna:
”Vi kommer att älska dig för alltid. Vi vill att du ska heta Luigi”.
Det var i juli, i Bari, som lille Luigi lämnades in vid en av regionen Apuliens tre ”culle”, vaggor, och hittades av prästen Don Antonio. Runt om i Italien finns 57 sådana ställen, för föräldrar som inte kan eller vill ta hand om sina nyfödda barn. Allt för att bebisarna inte ska sättas ut att dö. Varje år lämnas 400 barn bort direkt efter födseln, av främst ekonomiska och sociala skäl.
– Vi har ingen rätt att döma någon. Luigi har nu fått en ny familj, säger prästen Antonio Ruccia till SVT.
”Situationen har försämrats”
Italien har på samma gång paradoxalt nog en minskande befolkning och låga födelsetal och samtidigt en problematik för kvinnor med oönskade graviditeter. Enligt siffror från Istat minskade födelsetalen med 5 procent 2019.
På samma gång är situationen för kvinnor som inte vill fullfölja sina graviditeter svår. Landet har fri abort sedan 1978. Men 70 procent av läkarna vägrar utföra aborter och i många regioner är siffran 90 procent. Man åberopar samvetsfrihet, av främst religiösa skäl. Den katolska kyrkans inflytande är ännu stort. Läget har ytterligare förvärrats på grund av coronakrisen med långa vårdköer och stängda gynmottagningar. Många kvinnor får därför inte hjälp i tid när de vill göra abort eller hittar ingen som vill utföra den.
– Situationen har märkligt nog försämrats, inte förbättrats sen 1978, säger Silvana Agatone som är gynekolog och ordförande för abortorganisationen Laigia.
Aborterade foster väcker stor debatt
De senaste veckorna har det även varit stor debatt kring nyheten att aborterade foster begravts på kyrkogården Flaminio i Rom. På korsen på gravarna har namnen på kvinnorna som gjort abort skrivits. De flesta kvinnor har varit helt ovetande och inte givit sitt medgivande.
Och där står man i dag, med på ena sidan ”vaggorna” där man kan lämna in bebisar, på den andra sidan denna kyrkogård. Två vitt skilda platser, mellan liv och död, men båda en del av italienska kvinnors vardag och den splittrade synen på abort och kvinnors valfrihet.