Ikea har efter hand utvecklat matdelen av sin verksamhet. Man har alltmer gått över till att minimera matsvinn genom att analysera hur mycket mat som varje portion bör innehålla.
Lokala rätter
Menyn anpassas efter lokala behov där bara hälften av rätterna är skandinaviska. I Sydkorea finns även risrätten Bibimbap och i Schweiz kan man beställa sparrisrisotto med parmesan. I Tyskland är Ikea en av de tio största matkedjorna, enligt Stern.
Matdelen av Ikea står bara för cirka 7 procent av omsättningen i Sverige men det handlar ändå om över en miljard kronor i omsättning och andelen växer.
Köttbullar bästa soffsäljaren
Möbeljätten i USA ser stora möjligheter med ökande intäkter på grund av maten. Gerd Diewald, chef för Ikea Food i USA, hävdar att köttbullarna är den bästa soffsäljaren och att mätta kunder fattar snabbare beslut om sina köp, enligt affärssajten Fastcompany.com.
I Sverige kommer hela 36 procent av besökarna enbart för att äta och därför jobbar man nu med ett utökat sortiment av mer hälsosam och hållbar mat, enligt Ikea Sveriges pressavdelning.
Pop up-restauranger
I flera länder har man provat med tillfälliga så kallade pop up-restauranger som funnits i Paris, London och Toronto. Nu funderar man på att utöka utbudet med fristående restauranger som inte är knutna till möbelvaruhusen utanför städerna.
Minivaruhus
I Sverige har man provat så kallade pick-up points med café. Det är en sorts minivaruhus med bara något hundratal varor men med möjlighet att få rådgivning och att hämta beställda varor. Denna pilotverksamhet i Danderyd är ett sätt att binda ihop varuhusen med e-handeln.
Priset viktigt
Ikea tittar nu särskilt på hur man bäst ska möta det stora matintresset. Globalt serveras 650 miljoner portioner i Ikeavaruhus i 389 varuhus i 48 länder varje år.
– Jag hoppas att kunderna om några år anser att Ikea är ett bra matställe – och de säljer möbler också, säger Michael La Cour, VD för Ikea Foods, enligt Fastcompany.com.