• Viktigt meddelande:

    Det brinner kraftigt i skog och mark i Pålgård och Bispgården i Ragunda kommun. Räddningsledaren uppmanar alla som påverkas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

  • Viktigt meddelande:

    Det brinner kraftigt i skog och mark i Ängra och Ljusdals kommun. Branden är på väg mot bebyggt område. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att utrymma. Läs mer

Instagram kan sälja dina bilder till reklam

Snart kan dina Instagramade motljusbilder dyka upp i reklam för smink eller naturläkemedel – utan att företaget frågar om lov eller att du får någon ersättning för det.

Instagrams nya användarvillkor börjar gälla från och med den 16 januari 2013, och en av nyheterna är att företaget ska kunna använda uppladdade bilder i reklam, utan att ersätta den som tagit bilden, rapporterar cnet.

Så här står det i det nya användarvillkoren.

”Some or all of the service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata) and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you”.

I princip betyder det att Instagram kan ta betalt av företag som vill använda någon eller några av användarnas uppladdade bilder i kommersiellt syfte.

Även Facebook, som i våras köpte Instagram för en miljard dollar, har en liknande bildpolicy i sitt användaravtal.

Ytterligare en stor, men väntad förändring, i det nya användaravtalet är att Instagram och Facebook nu kommer att börja samarbeta än tätare, till exempel genom att dela användardata.

En annan följd av Facebooks uppköp av Instagram är att annonser snart kommer att börja dyka upp i ditt Instagram-flöde.

De nya användarvillkoren i sin helhet kan läsas här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer