Foto: TT

Internetjättarnas varning: Det fria nätet är under attack av Trump

Uppdaterad
Publicerad

Flera stora amerikanska företag och internetjättar, som bland annat Google, Facebook, Netflix och Spotify, går i dag ut i gemensam sak för ett fritt internet – som de menar är under attack av Donald Trumps administration.

Föreställ dig att du går in på en hemsida för att titta på ett videoklipp eller kanske din favoritfilm. Men klippet bara hackar och stannar. Går du däremot in på en annan sajt, som din internetleverantör samarbetar med, fungerar det perfekt.

Det här är framtidsscenario som nu upprör över 200 företag och organisationer, bland dem nätgiganter som Facebook, Google, Vimeo och svenskgrundade Spotify. De går nu ut i en gemensam protest för bevarandet av neutraliteten på nätet, något tidningen Dagens Nyheter rapporterat om bland annat.

LÄS MER: Effektfull nätkampanj för ett neutralt internet

Infördes under Obama

Protesten riktar sig mot Trump-administrationen och den ansvariga myndigheten FCC som nu planerar att upphäva ”nätneutraliteten”, som infördes för några år sedan av dåvarande president Barack Obama.

En neutralitet som innebär att de amerikanska internetleverantörerna ska behandla all webbtrafik neutralt och lika, och inte, exempelvis, ta betalt för snabbare vägar eller blockera och påverka innehåll som abonnenten tar del av.

”Stagnerad marknad”

Ordföranden för FCC, Ajit Pai, som nyligen tillsattes av president Trump, uppges ha det stöd han behöver för en lagändring och han hänvisar till en stagnerad marknad samt fria incitament för internetleverantörerna.

– Våra minsta internetleverantörer har helt enkelt inte marginaler nog att klara av det här angreppet av tunga regleringar, säger Pai.

Men trots att förslaget fått stöd av kongressen så hoppas nu de protesterande företagen kunna påverka utvecklingen i frågan.

LÄS MER: Telia kampanj bryter mot nätneutraliteten

– Vi visste att det skulle behövas en kampanj av det här slaget. Vi tror att den kan göra skillnad även om oddsen verkar oöverstigliga, säger Evan Greer från den digitala rättighetsorganisationen Fight for the future.

Varnar för gräddfilar

Internetleverantörerna har makten över trafikens framfart på nätet och bygger vägar för företag som Spotify eller Twitter som företagen sedan använder sig av för att nå sina användare.

Nu oroar sig organisationerna och företagen för att internetleverantörerna i framtiden kommer bygga gräddfilar, där till exempel de företag som har råd att betala kommer få de snabbaste vägarna. Ett internets A- och B-lag.

– Leverantörerna kommer att kunna sätta upp vägtullar på informationens motorväg, säger Timothy Karr på organisationen Free Press, som är med och anordnar aktionen, till Dagens Nyheter.

– De kommer att kunna kräva betalt av de företag och användare som vill komma in i de filer där trafiken går fort, medan resten av oss sitter fast i trafikstockning.

Karr menar också att leverantörerna kan komma att straffa företag som de ser som konkurrenter, som när en leverantör blockerade användare från att använda Skype för att istället locka de till sina egna telefoniprodukter.

Kongressen nedringd

Protesterna, som främst riktar sig mot myndigheten FCC, har under onsdagen resulterat i en uppsjö av arga mejl och samtal till kongressen. Kampanjen beskrivs redan som en triumf för gräsrotsorganisationer online.

Även många politiker, som exempelvis demokraten och senatorn Ron Wyden, har engagerat sig i aktionen.

– Vi vet vad Pai vill åstadkomma men vårt primära fokus nu är att få folk att förstå värdet av nätneutralitet, nämligen att efter du betalat ditt internet så ska du kunna surfa var du vill, när du vill och hur du vill, säger han till Politico.

Timothy Karr varnar även för ett scenario där leverantörer favoriserar vissa tjänster och därigenom styr sina användare åt ett särskilt håll: snabb surf på vissa videotjänster, långsam och hackande bild på andra.

Telia utreds i liknande fall

Den svenska förvaltningsrätten utreder just nu ett liknande ärende, som rör Telia. Telia har fått myndighetskritik för att ha erbjudit sina kunder att fritt surfa på Instagram och Twitter utan att det påverkar deras datamängd.

Den här typen av kampanjer kan strida mot EU:s regler om ett fritt internet där all datatrafik ska behandlas lika, utan snedfördelning.

LÄS MER: Telia måste ändra ”fri-surf”-abonnemangen

Sedan något år tillbaka har EU en solid lagstiftning till skydd för nätneutraliteten – men Karr tycker att svenskar bör följa utvecklingen i USA.

 – Om nätneutraliteten försvinner här kan det påverka all framtida kommunikation, säger Timothy Karr, Free Press, till DN. Vi surfar inte bara på nätet. Vi lyssnar på musik, tittar på tv, pratar med våra vänner. Makten över alltsammans riskerar nu att hamna i händerna på ett fåtal trafikleverantörer, som egentligen bara äger själva uppkopplingen till din mobil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.