IS-parad i Raqqa, juni 2014. Foto: AP/TT

IS medieavdelning – ett väloljat maskineri

Publicerad

Terroristorganisationen IS propagandaavdelning är ett väloljat maskineri med välbetalt mediefolk, som anses viktigare än krigarna. Och de arbetar med allt – från att skildra halshuggningar till att visa vilken idyll IS-styrda områden är.

Det är Washington Post som i ett stort reportage i november 2015 berättade om IS medieavdelning. Man intervjuade mer än ett dussin personer som arbetat för IS. De satt nu i ett fängelse i Marocko.

Marockanska fångvaktare var närvarande vid intervjuerna, men de intervjuade hade själv gått med på att intervjuas. Det uppgav inte sina riktiga namn, bara de täcknamn de använde i arbetet för IS.

Tio kamerateam

Abu Hajer al-Maghribi berättar hur han får en order från en IS-ledare, en emir, att bege sig till en plats två timmar sydväst om IS ”huvudstad” Raqqa i Syrien. På ett papper med IS emblem får han en ortsangivelse.

När han kommer dit ser han vad som är på väg att hända. Tio kamerateam är församlade för att filma avrättningen av 160 syriska soldater som togs till fånga 2014.

Han säger att han inte upprörs av att männen dödades. De förtjänade det. Men han blev tveksam när de tvingade klä av sig in på bara underkläderna. Det överensstämde inte med hans bild av islam.

De intervjuade har hoppat av men har dömts till fängelse för sitt samarbete med IS. Det de berättar påminner om en medeltida reality show, skriver Washington Post.

Tar om bödlarnas rörelser

Kamerateam reser över IS-området och levererar dag för dag stridsscener, halshuggningar och idylliska bilder som ska visa vardagslivet.

Vid halshuggningarna kan det hända att man kan göra flera omtagningar av bödlarnas rörelser.

Ibland är det produktionschefen för kamerateamen som leder hela avrättningen. Han ger signal när dödandet ska börja och då har de många kamerateamen regisserats så att de intar olika positioner för att ge olika bildvinklar när man ska sammanställa videomaterialet.

Medieavdelningen är uppbyggd med terrorgruppen al-Qaidas medieveteraner. Unga medarbetare som perfekt behärskar sociala medier styrs av en byråkratisk disciplin som påminner om den i totalitära regimer.

Olika publikgrupper

De experter som producerar videor och andra meddelanden har en oerhört strikt kontroll över materialet. De olika yrkesgrupperna som behövs för att framställa videor hålls strikt åtskilda under fritiden.

De producerar för två olika publikgrupper:

Inför västvärlden, där man visar halshuggningar, förstörelse och andra hemskheter. De ska skrämma – men också vädja till frustrerade muslimska ungdomar i väst.

Man vänder sig även till andra muslimer och visar IS-området som en välvillig ”stat” där man uppför offentliga byggnader och där leende religiös polis poserar, medan invånarna avkopplat metar vid floden Eufrats stränder.

Dåliga kunskaper

Kameror, datorer och annan videoutrustning kommer i regelbundna sändningar från Turkiet. Det är också via en turkisk operatör som man når ut på internet.

Amerikanska underrättelseorgan har dåliga kunskaper om vem som kontrollerar IS propagandaavdelning, men man antar att det är IS huvudtalesman Abu Muhammad al-Adnani.

Washington Post tillägger att USA och västvärlden ännu inte funnit ett sätt att motverka IS propaganda. Det enda sättet nu verkar enligt ett uttalande av FBI-chefen James B. Comey vara att bomba deras ledande medieansvariga.

Medieavdelningen domineras av utländska medarbetare från väst. De har tidigare arbetat för nyhetsmedier och it-företag.

Viktigare än krigare

– Det är en hel armé av mediapersonal, säger den avhoppade Abu Abdullah al-Maghribi.

– Mediafolket är viktigare än krigare. Deras månadsinkomst är sju gånger högre än för vanliga jihadister, de har bättre bilar. De bor bättre.

Personalen uppgår till flera hundratals medarbetare som finns på 36 olika mediekontor som lyder under högkvarteret i Raqqa. Mediekontor finns även i Libyen, Afghanistan och Västafrika, enligt en undersökning som Washington Post citerar.

Abu Abdullah hoppade av, men han var bara en medhjälpare till medieavdelningen. Hans uppgift kunde bestå i att samla ihop de döda kropparna av IS-soldater efter strider. Han skulle torka av blodet, ändra ansiktsdragen till ett leende och höja pekfingrarna till en hälsning som symboliserar IS makt och mål.

Rekryterade online

Al-Qaidas videor visade ofta ledarna som närmast predikade till publiken. IS är skickligt redigerade videoprodukter som ska skrämma eller locka.

En marockansk säkerhetsofficer säger att al-Qaida rekryterade sina krigare genom personliga kontakter i moskéer.

– Nu är 90 procent rekryterade online.

De som hoppat av nämner rädsla för sin säkerhet som orsak eller besvikelse över att det de sett om IS-området i videor inte motsvarade det de hade hoppats på.

”Det är som på bio”

Abu Abdullah, som bar en huva för att dölja sin identitet, sade till Washington Post att en bidragande orsak var när han skickades till en massavrättning näta Aleppo, då IS-jihadister sköt mot en grupp människor, inklusive kvinnor och barn.

När det visade sig att en tioårig pojke hade överlevt skottsalvorna sköts han med en pistol av en överordnad officer. Mordet filmades. Men den gången visades bilden aldrig offentligt.

I områden styrda av IS visas filmerna för invånarna på stora skärmar. Det är en ström av utopiska meddelanden och halshuggningar.

– Det är som på bio, och filmerna kommer från IS växande filmarkiv, säger Abu Hourraira al-Maghribi, 23. Barnen ser inte bort [vid avrättningarna], de är fascinerade av det.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer