Försäljningen av K-beautyprodukter har ökat med 40 procent under de senaste fem åren. Foto: Roxette Arisa

K-Beauty-skönhet och makt

Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste fem åren har försäljningen av sydkoreanska skönhetsprodukter, så kallad K-Beauty, ökat med 40 procent per år i världen. I sminkdiskar och hos skönhetsbloggare är begreppet K-Beauty stort. Men K-Beauty är inte bara yta, det är en medveten satsning på att sälja Sydkorea som en hipp och modern nation.

Den amerikanska videobloggaren Roxette Arias lägger på en så kalla sheet-mask, en ansiktsmask gjord av en servett indränkt i en mjukgörande och åtstramande vätska. Resultatet utlovar en fräschare och fylligare hud och är en av storsäljarna inom K-Beauty.

Det går bra för den sydkoreanska skönhetsindustrin, försäljningen ökar och marknaden i USA och Västeuropa boomar. Det är inte bara ett resultat av bra produkter, bakom K-Beautyindustrin står den sydkoreanska staten. En satsning som initierades för 20 år sedan.

Ekonomisk kris

Sydkorea drabbades hårt av den finansiella krisen i Asien 1997. Landets ekonomi hade fram till dess varit beroende av stora konglomerat. Efter det satsade man på att utveckla IT och underhållningsindustrin i form av film, musik och dataspel. Fenomenet kom att kallas för hallyu och har gjort Sydkorea till en kulturell tungviktare i Asien. Exporten av musik-så kallad- K-pop, såpoperor och K-Beuty har gjort att den lilla nationen blivit hipp.

Soft Power

Bakom skönhetsindustrin och flera underhållningsföretag står kulturministeriet och Sydkoreanska UD. Samarbetet gjorde att exporten av till exempel dataspel och musik fördubblandes mellan 1999 och 2012. Sedan 2002 har den sydkoreanska regeringen haft en medveten strategi för att använda bland annat musik, drama och skönhetsindustri för att bygga sitt varumärke. Målet är att öka exporten och ge en positiv bild av landet. Udden är främst riktad mot Kina som är den stora marknaden men det är framför allt i USA, Västeuropa och Latinamerika som exporten ökar.

Snigelslem och innovation

Just K-Beauty produkternas framgångar stavas inte bara god marknadsföring utan även innovation av produkter. Flera teknikföretag, som till exempel LG, har flera kända skönhetsmärken inom företaget. Industrin jobbar mycket med utveckling och räds inte att inkludera udda ingredienser som till exempel snigelslem. Men det är inte bara inom skönhetsindustrin som Sydkorea rönt framgång. Inom musik, K-pop, går det även bra.

Nyligen kom K-pop bandet BTS in på den amerikansk Billboardlistan som andra sydkoreanska band någonsin. Under förra året exporterades K-pop för 5 miljarder dollar och målet har varit att öka under detta år. Vissa forskare menar att det lilla landet nu är en kulturell stormakt i Asien och att satsningen på Soft Power burit frukt och att allt fler vill ta del av Korean Cool.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.