Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Man har gjort memes där man gör H&M-bokstäverna till kinesiska tecken som betyder nedsättande saker”, säger Ulrika Bergsten, SVT:s Asienkorrespondent, om de kinesiska nätattackerna mot det svenska bolaget. Foto: Ingvar Karmhed, TT/SVT

Massiv nätkampanj mot H&M i Kina: ”All handel stoppad”

Publicerad

Den kinesiska nätbojkotten mot H&M växer. Även stora varumärken som Adidas och Nike angrips nu i samma anda i sociala medier i Kina.

– All handel från H&M online är stoppad i Kina, säger Ulrika Bergsten, SVT:s Asienkorrespondent.

Det går fortfarande inte att hitta H&M i kinesiska Alibabas handelsplattform Tmall och när man söker på H&M i kartverktyget Baidu Maps får man inte längre några träffar. Samtidigt har ett köpcenter i Urumqi i Xinjiang-provinsen stängt en H&M-butik med krav på en ursäkt från företaget för att det ska ha ”spridit rykten” och orsakat både regionen och Kina skada.

Samtidigt hånas företaget på sociala medier genom memes där H&M-loggans bokstäver görs om till kinesiska hånfulla tecken, konstaterar SVT:s Asienkorrespondent Ulrika Bergsten.

På sociala medier

Åtgärderna mot H&M följer på en kritikstorm i sociala medier i Kina mot ett uttalande klädföretaget gjorde i fjol. I uttalandet uttrycker H&M djup oro efter rapporter om tvångsarbete i Xinjiangprovinsen i Kina och klargör att bolaget inte köper några produkter från denna provins.

Kampanjen mot H&M, Nike och Adidas pågår främst på det sociala nätverket Weibu, men det har även förekommit kritisk rapportering i den statliga tv-kanalen CCTV.

Utvecklingen följer på att EU, USA, Storbritannien och Kanada i måndags infört sanktioner mot kineser anklagade för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang. Kina har svarat med motåtgärder riktade mot europeiska parlamentariker, akademiker och institutioner.

Fjärde största marknaden

Kina är H&M:s fjärde största marknad och försäljningen där uppgick under räkenskapsåret som avslutades i november till 9,7 miljarder kronor. Det motsvarar cirka 5 procent H&M:s totala intäkter under året.

TT har bett H&M om en kommentar till utvecklingen, men bolaget har hittills avböjt.

Företrädare för H&M i Kina sade i onsdags att bolaget inte tar politisk ställning med sin inköpspolicy och att bolaget satsar på långsiktiga investeringar och utveckling i Kina.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer