Filmen ”Do it for Denmark” (Gör det för Danmark) handlar om ett ungt par på en romantisk weekendresa i Paris. Budskapet är att boka en rabatterad weekendresa. Den som blir gravid är med och tävlar om barnvänliga ting som blöjor och barnvagnar.
Resebyrån tar fasta på det faktum att barnafödandet i Danmark är det lägsta på 27 år och att danskarna därför bör producera fler barn. På en dryg vecka har filmen fått över fyra miljoner visningar på Youtube och medier från hela världen har uppmärksammat den.
– Vi hade inte väntat oss att den på så kort tid skulle ta fart. Folk har direkt reagerat på den. Det är inte en reklamkampanj som passerar obemärkt, säger Eva Lundgren, marknadschef på Spies Rejser.
Ny trend
Med svenska mått mätt kan filmen uppfattas som aningen för vågad. ”Do it for Denmark” är bara en i raden av reklamfilmer som fått ordentlig spridning på nätet den senaste tiden. Att den har sin utgångspunkt i ett samhällsfenomen är en ny trend enligt den danska reklamkonsulten Hanne Feldthus.
Alla applåderar inte över filmen. I kommentarsfälten på Youtube kallas den bland annat för sexistisk och några undrar också om det inte redan är tillräckligt många människor på planeten.