Firandet av det kinesiska nyåret betyder familjeåterföreningar, presentutdelning, fyrverkerier och resekaos, när över 200 miljoner kineser lämnar städerna för att ta sig till sina hembygder.
-Det har kallats världens största folkvandring, säger Fredrik Önnevall, tidigare SVT-korrespondent i landet och känd från tv-serien Kinas Mat.
Men högtiden innebär också att tusentals kaniner riskerar att dö när asiater går man ur huse för att köpa djuren, som anses bringa tur inför det kommande året.
Och enligt AP har djuraffärer, gatuhandlare och internethandlare svårt att tillgodose efterfrågan på de små söta djuren.
Vanvård
I månader har djurrättsorganisationer varnat nyårsfirare från att köpa levande kaniner, som de bland annat menar kommer att dö av vanvård eller lämnas åt sitt öde efter att de nya ägarna återvänt till verkligheten efter nyårsyran.
En liknande trend kunde ses efter att de tecknade filmerna Hitta Nemo och 101 Dalmatiner erövrade Asien. Då handlade det om clownfiskar och dalmatiner som köptes, for illa och dumpades.
Och redan innan det nya året var ett faktum kom rapporter om att döda kaniner hittats i soptunnor och brevlådor runt om i Kina.
-Jag har inte hört eller sett något liknande under mina år i landet, säger Fredrik Önnevall.
Skickas i vanliga postpaket
Det största problemen ska internethandeln med djuren orsakat. Enligt den kinesiska tidningen Shanghai Daily ska kaniner ha anlänt till sina nya ägare ihjälfrusna och kvävda efter att ha tillbringat dagar i vanliga postpaket.
Företag som har skickat kaninerna har helt enkelt struntat i att skaffa tillstånd för att få skicka levande djur och istället postat dem i vanliga paket märkta ”ömtåligt”.
-Det säger ju en del om synen på djur i Kina. Att man ser kaninerna som gulliga presenter istället för individer. Kanske försvinner det här i framtiden, men just nu finns mycket att önska angående respekten för djur i Kina, säger Fredrik Önnevall.
Och för att göra saken än värre: För att få tillbaka sina pengar för det skadade ”godset”, måste samma döda kanin skickas tillbaka till återförsäljaren.
Enligt Shanghai Daily finns ungefär 600 internetåterförsäljare som säljer kaniner inför det kinesiska nyåret. Priserna varierar från 20 kronor upp till 2000 kronor för vissa amerikanska raser.
Johan Wicklén
johan.wicklen@svt.se