Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Öppnar vägen till utvecklingen av rymdturism. Foto: REUTERSVisa alla (2)
Visa alla (2)

Efter tio minuter – Jeff Bezos rymdturister tillbaka på jorden

Uppdaterad
Publicerad

En ny era av kapplöpning är igång. I stället för nationer tävlar nu techmiljardärer om att erövra rymden. Richard Branson var först ut, i dag var det Jeff Bezos tur.

– Bästa dagen någonsin, sade Amazongrundaren efter landningen.

Den 11 juli blev Richard Branson historisk när hans företag Virgin Galactic blev först med att ta passagerare utanför atmosfären.

Han är dock inte ensam med sina planer om rymdcharter. Teslas grundare Elon Musk och Amazons ägare Jeff Bezos arbetar båda med liknande projekt.  Den sistnämnda har också, liksom Branson, planerat att själv ta sig ut i rymden.

– Folk frågar om jag är nervös. Men det är jag inte riktigt. Jag är förväntansfull och nyfiken. Jag vill veta vad vi kommer att lära oss, sade Bezos inför uppskjutningen.

Hans rymdfarkost New Shepard lyfte klockan 15.15 på tisdagen, svensk tid, efter en kvarts försening.

Förutom brodern Mark Bezos hade miljardären med sig den 82-åriga piloten Wally Funk och den 18-årige nederländske studenten Oliver Daemen. De är numera de hittills äldsta respektive yngsta människorna att färdas i rymden.

Tillbaka efter tio minuter

Rymdresan varade i 10 minuter och 20 sekunder, sedan var de fyra rymdresenärerna tillbaka på marken i västra Texas igen.

– Bästa dagen någonsin, sade Bezos efter landningen.

Vid en pressträff efteråt tackade han Amazons anställda och kunder för att de möjliggjort resan.

– Tack, ni betalade för det här, sade Bezos vars företag tidigare anklagats både för att vara antifackligt och för dåliga arbetsvillkor för de anställda.

Rymdstyrelsen: Ligger i allas intresse

Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen, är positivt till vad som i medierna har målats upp som en kapplöpning mellan miljardärerna.

 – De som väl kommer upp, som Jeff Bezos i dag, och ser jordens rundning och den tunna atmosfären som skyddar oss, den är bara tio mil tjock, får en helt annan vördnad. Jag tror att de här väldigt mäktiga människorna kan påverka och säga: ”Det här måste vi ta hand om”, säger hon i SVT:s Morgonstudion.

Förhoppningen är att kapplöpningen även kan bidra till forskningen.

– De här männen har satsat enormt mycket egna pengar. Sedan har Musk och även Bezos  fått enormt mycket beställningar för att utveckla bärraketer av NASA. Så det är inte helt frikopplat. Det ligger i allas intresse att det man tar fram är bra för att komma ut i rymden, säger Rathsman.

Resebranschen: En enorm snackis

Rymdracet väntas dessutom blir starten för en ny typ av reseverksamhet.

– Det är en enorm snackis. Det här vänder på hela destinationskartan. Plötsligt har du en destination som inte är kvar på jorden, det är stort, säger Kajsa Beausang, chefredaktör på resesajten Joyvoy.

Hennes bedömning är att rymdresorna inte kommer att ersätta den klassiska charterresan med en veckas sol och bad. Resorna spås snarare bli ett alternativ för den som vill uppleva något betydligt mer fartfyllt.

– Vi talar om människor som söker extrema kickar, möjligheten att göra något självförverkligande eller ha något lite gött att skryta om. Tidigare har det handlat om att till exempel bestiga Mount Everest, men i framtiden kan det bli rymden, säger Kajsa Beausang.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Anna Rathsman från Rymdstyrelsen om miljardärernas kapplöp till rymden: "Ligger i allas intresse" Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer