Det krävs bättre skydd för offren för misslyckade ingrepp, och tillsynen av skönhetskliniker måste bli bättre, enligt en ledarartikel i Kommunistpartiets tidning Folkets Dagblad.
Den senaste tiden har partiet försökt städa upp bland det man kallar “kaotisk” populärkultur. Kinesiska myndigheter har till exempel gått till attack mot något som kallas för fan-kultur. Kritiken mot skönhetsindustrin från statliga företrädare handlar bland annat om de skönhetsideal som skapas på kinesiska internet, och inom fan-kulturen.
”Har köpt samma ansikte”
Fan-kulturen kretsar kring stora forum på internetbaserade plattformar som Bilibili, Douyin, QQ och Weixin. Och fan-grupperna har fått både makt och inflytande.
Deras idoler kommer från en kändisvärld som påminner om den sydkoreanska K-popvärlden. Grupperna präglas av tydliga och starka skönhetsideal.
--Det vi ser nu är att många unga artister har köpt samma ansikte. De ser likadana ut, säger Chen Jia som forskar i sociologi vid Nanjing University.
Enligt Chen Jia är den kinesiska fan-kulturen välorganiserad och professionaliserad, till skillnad från hur det ser ut i Sydkorea. Medlemmarna i de stora forumen kallas för fans och de kan mobiliseras snabbt och effektivt. De har också väldigt stor ekonomisk makt.
Chen Jia beskriver fan-kulturen som en ideologi och en livsstil med stor makt över unga människors liv.
Vissa saker förbjuds
Nyligen har fan-gruppernas ekonomiska möjligheter begränsats, och möjligheterna att delta i omröstningar online. Också andra delar av fan-kulturen har reglerats, som talangshower och regler kring hur artister klär och sminkar sig.
Det har också införts förbud mot vissa element i musikframträdanden som är specifik för fan-kulturen. Till exempel män som beter sig kvinnligt, eller att inte sjunga live.