Så här kommer tunneln att se ut. Foto: Fermen A/S

EU-ja till tunnel mellan Danmark och Tyskland

Publicerad

Restiden mellan Danmark och Tyskland kan förkortas. Danmark har nu fått godkänt från EU-kommissionen att deras tunnelprojektet inte strider mot EU:s regler.

Danmark har tagit ett kliv framåt i förverkligandet av den 18 kilometer långa tunnel som ska gå mellan den danska ön Lolland och den tyska ön Fehmarn. EU-kommissionen har fastslagit att projektet inte strider mot EU:s regler om offentlig finansiering. Projektet som ska vara klart 2024 beräknas kosta 81 miljarder svenska kronor och kommer alltså betalas delvis av EU.

Tvåfilig motorväg i tunneln

Tunneln kommer att vara en sänktunnel och ha plats för en tvåfilig motorväg och en dubbelspårig järnväg. Byggstarten sker i januari nästa år och tunnel beräknas öppna 2024. Tågresan i den nya tunneln beräknas ta mindre än sju minuter medan en bilresa tar tio-femton minuter.En rejäl förkortning jämfört med i dag då färjeturen mellan Rödby och Puttgarden tar 45 minuter och man måste vara på plats i hamnen en bra stund innan avgång. Syftet med tunneln är bland annat att länka ihop södra Skandinavien med norra Tyskland.

Scandline protesterar

Men färjerederiet Scandline som trafikerar rutten Rödby-Puttgarden hotar nu att föra frågan vidare till EU:s domstol. De menar att bil- och järnvägstunneln skulle få olovliga konkurrensfördelar genom offentliga medel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.