Danmark har tagit ett kliv framåt i förverkligandet av den 18 kilometer långa tunnel som ska gå mellan den danska ön Lolland och den tyska ön Fehmarn. EU-kommissionen har fastslagit att projektet inte strider mot EU:s regler om offentlig finansiering. Projektet som ska vara klart 2024 beräknas kosta 81 miljarder svenska kronor och kommer alltså betalas delvis av EU.
Tvåfilig motorväg i tunneln
Tunneln kommer att vara en sänktunnel och ha plats för en tvåfilig motorväg och en dubbelspårig järnväg. Byggstarten sker i januari nästa år och tunnel beräknas öppna 2024. Tågresan i den nya tunneln beräknas ta mindre än sju minuter medan en bilresa tar tio-femton minuter.En rejäl förkortning jämfört med i dag då färjeturen mellan Rödby och Puttgarden tar 45 minuter och man måste vara på plats i hamnen en bra stund innan avgång. Syftet med tunneln är bland annat att länka ihop södra Skandinavien med norra Tyskland.
Scandline protesterar
Men färjerederiet Scandline som trafikerar rutten Rödby-Puttgarden hotar nu att föra frågan vidare till EU:s domstol. De menar att bil- och järnvägstunneln skulle få olovliga konkurrensfördelar genom offentliga medel.