Beslutet om att sänka varningsnivån och häva flygrestriktionerna togs sedan Islands meteorologiska institut konstaterat att det inte föreligger några tecken på vulkanisk utbrott vid Bárdarbunga, uppger Reuters.
Nivån hade höjts på lördagen sedan man trodde sig sett spår av en mindre vulkanisk utveckling vid en näraliggande glaciär vid vulkanen. På söndagen konstaterade man att en sådan inte skett och gick därför tillbaka till varningsnivå orange.
Det flygförbud som trädde i kraft i lördags drogs tillbaka.
Institutet konstaterar samtidigt i sin senaste statusrapport att aktiviteten i Bárdarbunga inte visar några tecken på att avta och att ett utbrott inte kan uteslutas.
Två jordskalv
Den seismiska aktiviteten är fortfarande hög i området. Två kraftiga jordskalv med magnituderna 5,3 och 5,1 uppmättes tidigt på söndagen i närheten av vulkanen. Skalvet på 5,3 var det största vid Bárdarbunga sedan 1996, uppger geofysiker Gunnar Gudmundsson vid Islands meteorologiska kontor, enligt norska NTB.
2010 orsakade vulkanen Eyjafjallajökull att storflygplatserna i Storbritannien, Nederländerna och Frankrike slogs ut när ett stort askmoln blåste in över centrala Europa.
Följer utvecklingen
Flygbolaget Norwegian följer utvecklingen på Island noga.
– Vi förhåller oss till luftfartsmyndigheternas instruktioner. Vi har också en egen beredskapsplan och rutiner klara om det skulle bli utbrott som får konsekvenser för flygtrafiken, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, presskontakt på Norwegian, till TT.
Vilka konsekvenser det kan bli vill hon inte spekulera i.
– Men generellt blir flygplan bättre och bättre rustade att stå emot aska jämfört med hur det var 2010, säger Holmbergh Jacobsson.
Även flygbolaget SAS följer noggrant utvecklingen.
– Ingen vet vad som kommer hända. Det man vet är att det varit ett jordskalv, men det har inte producerats någon aska, så vi kan bara följa det noga, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS.